چهار شنبه ۴ مهر ۱۳۹۷
📄
فایده نهایی بلاغت، کلام شناسی اهل بیت (علیهم السلام) است
۲۴۴ بازدید
فایده نهایی بلاغت، کلام شناسی اهل بیت (علیهم السلام) است

مدیر گروه بلاغت مرکز تدوین متون درسی حوزه علمیه قم عنوان کرد: اگر طلبه ما در مقام تبلیغ بتواند کلام اهل بیت (علیهم السلام) را به خوبی تفسیر کند، علاوه بر این که خود به لحاظ اعتقادی تقویت می شود، به تدیّن و ارتقاء اعتقادات جامعه نیز کمک کرده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام منصور قابشی در کارگاهی با عنوان «بلاغت کاربردی» ویژه اساتید ادبیات عرب که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، ضمن ارائه دلائلی بر اثبات حکومت بلاغت بر سایر علوم ادبی، شیوه مکتبی در این مسیر را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در علم بیان باید مبادی تصوّری بلاغت از جمله غرض ثانوی همچون علم معانی برجسته شود و اهداف علم بیان در قالب های مختلف برای طلبه محسوس باشد.
وی با اشاره به تفاوت های علم بیان و معانی و جایگاه هر یک در ادبیات عرب، بر تدریس صحیح و جامع تشبیه و مبانی آن بر کلام اهل بیت (علیهم السلام) و مبانی مکتب تشیّع تأکید کرد.
مدیر گروه بلاغت مرکز تدوین متون درسی حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «لقد قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی» (بحارالانوار، ج 36، ص 353) از حضرت زهرا (سلام الله علیها)، افزود: باید طلبه ما یاد بگیرد که بعد از فهم تشبیه، هیچ گاه اهل بیت (علیهم السلام) را در جایی مشبّه به قرار ندهد چراکه ایشان الگو و مشعل طریقند و طبق روایت «إنا أهل البیت لا یُقاس بنا أحد، من قاس بنا أحداً من البشر فقد کفر»، کسی نمی تواند به آن ها در وجه شبه کلام و فضیلت تشبیه شود.
حجت الاسلام قابشی فایده نهایی بلاغت را کلام شناسی اهل بیت (علیهم السلام) معرفی کرد و با بیان این که شناخت بلاغت به چگونگی تفسیر کلام ایشان کمک می کند، گفت: اگر طلبه ما در مقام تبلیغ بتواند کلام اهل بیت (علیهم السلام) را به خوبی تفسیر کند و توضیح دهد و وجود بلاغی و مراد و منظور ایشان را به درستی کشف کند، علاوه بر این که خود به لحاظ اعتقادی تقویت می شود، به تدیّن و ارتقاء اعتقادات جامعه کمک کرده است.
وی تصریح کرد: اگر مبلّغ ما در بلاغت ضعف داشته باشد ممکن است در بیان روایات اهل بیت (علیهم السلام) عاملی برای تقویت شبهات در افکار مردم جامعه باشد و راهکارهای سیاسی اجتماعی اشتباه ارائه نماید.
این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: در جریان یادگیری تشبیه باید طلبه را در معرض مثال های متعدد فقهی، تفسیری، عقیدتی و شبهات حاصل از درک ناصحیح از تشبیه قرار داد تا درک کاملی از آن در ذهن طلبه شکل بگیرد و فایده آن در علوم تفسیر، فقه و اعتقادات، مفهوم و روشن شود.
حجت الاسلام قابشی ادامه داد: در تشبیه، وجه شبه در مشبّه به قوی تر است، برای مثال وقتی شخصی را به شیر تشبیه می کنیم، صفت شجاعت قاعدتاً در شیر بیشتر و قوی تر است؛ در این جا ممکن است شخصی با توجه به این قاعده، عبارت «اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحمَّدٍ و علی الِ محمّدٍ کَما صَلَّیتَ علی ابراهیمَ و علی الِ ابراهیمَ...» را محل اشکال بداند که فضیلت صلوات بر ابراهیم (علیه السلام) و آل او بیشتر از صلوات بر اهل بیت (علیهم السلام) است در حالی که این جا مراد اصل صلوات است و در تشبیه گاهی وجه شبه لحاظ نمی شود.
وی با اشاره به جایگاه برجسته بلاغت در موضوعات فقهی، تفسیری و اعتقادی علم بیان، گفت: روایاتی در بحث فقه و تفسیر وجود دارند که باب تشبیه در آن ها تأثیر بسیاری دارد و این روایات باید توسط اساتید برای طلبه ها طرح و تبیین شود.
مدیر گروه بلاغت مرکز تدوین متون درسی حوزه علمیه قم هم چنین جایگاه بلاغت در علوم دینی، فهم متون کهن اسلامی و رسیدن به فهم و درک کلی از مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را مورد تأکید قرار داد و تبیین نکات دقیق بلاغت در تعریف و غیرتعریف و شیوه تطبیق بلاغت و احساس نیاز بلاغت در سه بُعد فقه، اعتقادات و و تفسیر را ضروری و آن را مبارک ترین هدف بلاغت دانست و اظهار کرد: اجرای این مهم باعث می شود طلبه بلاغت را مهجور و خود را بی نیاز از آن نبیند.
وی در پایان جدیّت، همت و پیگیری مسئولین حوزه علمیه خراسان در برگزاری کارگاه های دانش افزایی ویژه اساتید حوزوی را ستود و عنوان کرد: غنی سازی اساتید حوزوی موجب رشد و پیشرفت طلاب می شود که نتیجه آن غنی سازی و تقویت شیعه است.
 

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.