يك شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
📄
پاسخ به شبهاتی درباره نیاز بشر به دین/جلسه دوازدهم
۳۹ بازدید
ارسال شده در اخبار
پاسخ به شبهاتی درباره نیاز بشر به دین/جلسه دوازدهم

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به شبهه نیاز بشر به دین، گفتند: اسلام از روزی که بشر متولد می‌شود تا روزی که در خاک گذاشته می‌شود دارای احکام است، حتی مسائل اجتماعی اسلام بیش از مسائل فردی آن است.

به گزارش روابط‌عمومی حوزه علمیه خراسان، جلسه دوازدهم از سلسله دروس اندیشه اسلامی با حضور آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

فصل چهارم؛ شبهات جدید
حضرت آیت‌الله سبحانی در ابتدا گفتند: در غرب تازه 300 سال است که مسیحیان، یهودیان و حتی مادی‌ها مسائل کلامی را بحث می‌کنند، اما شبهاتی به‌صورت فرضیه‌ها و مسائل علمی بحث می‌شود و هر ماه کتابی درباره کلام منتشر می‌کنند.
ایشان با اشاره به اینکه در این فصل شبهات مهم آن‌ها را مطرح می‌کنیم، گفتند: اگر این شبهات در محیط حوزوی مطرح شود فقط با ابزار عقلی و بحث عقلانی می‌توان به آن‌ها پاسخ داد و اگر مسائل فلسفی را کنار بگذاریم در مقابل این شبهات پیاده هستیم.
ایشان تصریح کردند: البته این شبهات قوی نیست ولی در میان جوانان و دانشگاه‌ها مؤثر است و روحانیت شیعه باید از نظر مسائل عقلی فوق‌العاده نیرومند باشد تا بتواند این مسائل را پاسخ بگوید.

شبهه اول؛ علت توجه بشر به خداوند چیست؟
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، گفتند: قدیمی‌ترین فکر بشر، مسئله خداشناسی است اما جامعه‌شناسان برای علت اینکه بشر متوجه مقام ربوبی شد، سه فرضیه مطرح می‌کنند که البته خودشان آن‌ها را حقایق می‌دانند.
ایشان با اشاره به فرض اول گفتند: بشر چون علل طبیعی را نمی‌شناخت، مثلا نمی‌دانست رشد درختان چگونه است و از طرف دیگر می‌دانست که هر پدیده‌ای علتی دارد، برای این پدیده‌های بی‌شمار عالم، علتی به نام خدا تصور کرد و الان که این اسباب برای او روشن شده دیگر نیازی به خدا نیست.
ایشان فرض دوم را ترس بشر دانسته و گفتند: بشر در مقابل پدیده‌های وحشتناکی مثل زلزله‌ها و سیل‌ها عاجز بود و می‌ترسید و برای اینکه بتواند اطمینان خاطری درست کند، اعتقاد به خدا را ایجاد کرد که به او پناه ببرد و به آرامش فکری برسد.
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه فرض سوم که بیشتر توسط مارکسیست‌ها طرح شد، سبب پیدایش دین را عامل اقتصادی می‌داند، گفتند: آن‌ها معتقدند بشر دو گونه زندگی داشت، عده‌ای سرمایه‌دار و دارای زمین و عده‌ای نیز کارگر و کشاورز بودند، اما گاهی کارگرها می‌خواستند علیه مالکان زمین قیام کنند و کسانی فورا مسئله خدا را طرح می‌کردند.
ایشان توضیح دادند: آن‌ها به کارگران وعده اجر الهی در مقابل صبر و وعده مجازات سرمایه‌داران توسط خداوند را می‌دادند، یعنی کشاورز و کارگری که نتیجه عملش را ارباب می‌برد، توسط عوامل سرمایه‌داران قانع می‌شدند که جزای آن‌ها در آخرت است.
ایشان با اشاره به پاسخ این شبهه گفتند: اولا جامعه‌شناسی باید در پدیده‌هایی فرضیه‌‌سازی کند که علت واقعی نداشته باشد، اما علت اینکه بشر به دنبال خدا رفته به‌دلیل فطرت او است زیرا آفرینش انسان با خداشناسی اجین شده است، اگر چنین علتی وجود دارد، فرضیه‌سازی معنایی ندارد.
این مرجع تقلید تصریح کردند: در مقابل فرض اول باید دانست که خداشناسان همه جاهل نبودند و خداشناسی فقط در میان بشرهای بیابانی نبود بلکه در میان جامعه‌های متمدن بود که علل طبیعی را می‌دانستند، در میان کسانی مثل افلاطون، ارسطو، سقراط، علمای یونان، ایران و مصر که علوم طبیعی را می‌خواندند.
ایشان در پاسخ فرض دوم گفتند: ترس، ایجاد خدا و ایجاد اندیشه نکرده است بلکه سبب تجلی بیشتر این اندیشه شده است، بنابراین ترس باعث توجه به خدا و پرده‌برداری از فطرت انسانی می‌شود.
ایشان افزودند: برای فرض سوم هم پاسخ اینکه دین همیشه با جباران و ظالمان مبارزه کرده و قرآن مجید همیشه پشتیبان حق و عدالت بوده است نه اینکه به تعبیر آن‌ها دین افیون ملت‌ها باشد.

شبهه دوم؛ نیاز به دین چیست؟
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه گفته می‌شود بشر دو دوران‌ ربانی و علمی دارد، گفتند: در دوران ربانی که بشر علل طبیعی را نمی‌شناخت، به خدا نیاز داشت و الان که دوران علمی است و علل شناخته شده است، تدین باید از جوامع برود، زیرا دین، خدمت خود را کرده است.
ایشان در مقام پاسخ گفتند: دین فقط برای شناخت علل نیست، بلکه فوائد زیادی دارد و دارو و غذایی لازم برای بشر است، یکی از فوائد مهمش اینکه ضامن اجرای قوانین است و در جامعه‌ای که دین حاکم باشد، قوانین خودبه‌خود اجرا می‌شود؛ همچنین شناخت عوامل نیز کافی نیست و این عوامل باید برای خود آفریدگاری داشته باشد، یعنی نظام هدفمند نیاز به فاعل دارد، البته فائده دین فقط بیانگری علل نیست.

شبهه سوم؛ دین امری شخصی است
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کردند: سوم اینکه دین امری فردی است و مربوط به خانه شخص است، اما در جامعه و اجتماع انسان‌ها جایی ندارد؛ دین رابطه‌ای بین خالق و مخلوق است، کسانی که می‌خواهند تصفیه روح کنند در خانه خودشان این کار را بکنند و هیچ اشکالی ندارد.
ایشان افزودند: پاسخ اینکه اسلام مثل دین کلیسا نیست، زیرا کلیسا فقط راجع به امور داخلی انسان در خانه‌اش نظر دارد و هیچ دخالتی در مسائل سیاسی ندارد اما اسلام جامع است و هم نظر به فرد و هم نظر به اجتماع دارد، حتی از نظر قرآن، جامعه، شخصیتی اعتباری دارد و مسائلی مثل امربه‌معروف را مطرح می‌کند؛ اسلام از روزی که بشر متولد می‌شود تا روزی که در خاک گذاشته می‌شود دارای احکام است، حتی مسائل اجتماعی اسلام بیش از مسائل فردی آن است. 

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.