يك شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸
📄
هفت پاسخ به مسئله کثرت‌گرایی دینی/جلسه سیزدهم
۲۰ بازدید
ارسال شده در اخبار
هفت پاسخ به مسئله کثرت‌گرایی دینی/جلسه سیزدهم

حضرت آیت‌الله سبحانی درباره مسئله کثرت‌گرایی توضیح دادند: این مسئله خیلی از جوانان ما را فریب داده و می‌گویند خداوند منان راضی است که ما به شریعت نوح عمل کنیم یا به شریعت عیسوی، گوشت خوک بخوریم یا گوسفند، حجاب داشته باشیم یا نه و... .

به گزارش روابط‌عمومی حوزه علمیه خراسان، جلسه سیزدهم از سلسله دروس اندیشه اسلامی با حضور آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

شبهه چهارم؛ انبیا فقط دارای نبوغ بوده‌اند نه نبوت
حضرت آیت‌الله سبحانی در ابتدا با اشاره به شبهه‌ای دیگر گفتند: نبوت انبیا ارتباطی به عالم بالا ندارد، آن‌ها انسان‌هایی نابغه و صالح بودند که می‌خواستند جامعه خود را اصلاح کنند ولی برای اینکه مردم باور کنند خود را به خدا منتسب می‌کردند.
ایشان با اشاره به اینکه در دنیا دو نوع مصلح داریم، گفتند: مصلحانی هستند که خود را نماینده خدا می‌دانند مثل انبیا و مصلحانی نیز هستند که خود را بشر معمولی می‌دانند مثل افلاطون و ارسطو، اما اگر هر دو نابغه هستند چرا دسته دوم خود را نماینده خدا نمی‌دانند، معلوم می‌شود که ماهیت این دو دسته با هم فرق دارد، یعنی مصلحان اول از عالم بالا الهام می‌گیرند و مصلحان دوم از عقل خودشان استفاده می‌کنند.
ایشان با اشاره به اینکه برای ارتقای مقام انبیا، برعکس به آن‌ها تهمت دروغگویی زده می‌شود، گفتند: از زمان آدم تا الان این همه انبیا که فداکاری کردند، رنج کشیدند و جان خود را فدا کردند، دروغگو نبوده‌اند، همچنین نابغه‌ها در اجتماعات تمدنی پرورش می‌یابند مثل تمدن چینی، مصری، یونانی و ایرانی، در حالی که محیط انبیا اینگونه نبوده بلکه آن‌ها در مناطق بی‌تمدن رشد کرده‌اند.

شبهه پنجم؛ شریعت ثابت است و جامعه، متغیر
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در توضیح شبهه بعدی گفتند: قوانین شریعت اسلام ثابت است، اما جامعه و زندگی ما ثابت نیست؛ نمی‌شود قوانین ثابت، جامعه متغیر را اداره کند.
ایشان تصریح کردند: قوانینی که در اسلام ثابت است، قوانین مطابق فطرت و انسانیت انسان است و تا انسان وجود دارد، این قوانین هم وجود دارد، اما مقرراتی نیز در اسلام داریم که متغیر است و اسلام با تغییرات جامعه مخالفتی ندارد؛ مثلا در مقام دفاع از اسلام، قانون ثابت این است که تا می‌توانید نیرومند باشید؛ «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»؛ (انفال، 60) اما مقرراتی نیز داریم که تغییر می‌کند، در گذشته با تیر و کمان می‌جنگیدیم اما الان با گلوله.

شبهه ششم؛ کثرت‌گرایی دین
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه شبهه بعدی، کثرت‌گرایی است، گفتند: تمام شرایع، ما را به خدا می‌رساند، همین قدر کافی است که تابع شریعتی باشیم و فرقی نمی‌کند که اسلام باشد یا مسیحیت، حتی برخی با این آیه به آن استدلال می‌کنند که «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصاری‏ وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ». (بقره، 62)
ایشان توضیح دادند: این مسئله خیلی از جوانان ما را فریب داده و می‌گویند خداوند منان راضی است که ما به شریعت نوح عمل کنیم یا به شریعت عیسوی، گوشت خوک بخوریم یا گوسفند، حجاب داشته باشیم یا نه و...، اما کثرت دینی دو معنی دارد، اول اینکه تمام اصحاب شرایع می‌توانند کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و اسلام نیز با این مخالف نیست و دوم به معنی موردنظر است که از نظر قرآن باطل خواهد بود.
ایشان با اشاره به پاسخ این مسئله گفتند: اول اینکه اگر همه شرایع نجات‌بخش است، چرا خداوند شرایع مختلفی فرستاد، مثل اینکه وقتی غذایی کافی و لذیذ است، معنی ندارد که غذاهای مختلف آورده شود؛ معلوم می‌شود که هر شریعت مطابق نیازهای زمان خود بوده است.
این مرجع تقلید ادامه دادند: دوم اینکه اگر شریعت واحد کافی است، چرا شریعت بعدی ناسخ شریعت قبلی شده و سوم اینکه اگر شرایع سابق کافی است، چرا قرآن کریم می‌فرماید «فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا»؛ (بقره، 137) (اگر یهود و نصاری می‌خواهند اهل نجات باشند باید مثل چیزی که شما ایمان دارید را ایمان بیاورند) معلوم می‌شود که هدایت در شریعت محمدی است.
ایشان افزودند: چهارم اینکه نمی‌شود دو ضد دارای اثر واحدی باشد؛ شریعت عیسی به تثلیث خدا معتقد است اما شریعت اسلام به توحید خدا معتقد است و نمی‌توان گفت هر دو سعادت‌آفرین است؛ پنجم نیز اینکه آیه موردنظر، (بقره، 62) در مقابل عقاید یهود است که می‌گفتند ما فرزندان خدا هستیم و برای خود مقاماتی قائل بودند که این آیه اندیشه آن‌ها را رد کرد و گفت: فرقی بین یهودی و نصرانی و دیگری نیست و در پیشگاه خدا همه یکسان هستند.
ایشان در پایان گفتند: ششم اینکه اگر آیین‌های دیگر نیز صحیح باشد باید اصل آن شرایع باشد در حالی که همه آن‌ها تحریف شده است، تورات کنونی بعد از هفتاد سال که تورات اصلی نابود شده بود، نوشته شده و همه انجیل شرح حال زندگی پیامبرشان است؛ هفتم نیز اینکه شرایع مثل کلاس‌های متعدد است و قرآن آخرین کلاسی است که برای بشر برنامه تنظیم کرده، آیا جایز است با داشتن نسخه کامل سراغ نسخه‌های ناقص برویم؟ 

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.