يك شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸
📄
ترک بحث‌های عقلی، باعث ورود مسائل خرافی در عقاید می‌شود/جلسه پانزدهم
۲۴ بازدید
ارسال شده در اخبار
ترک بحث‌های عقلی، باعث ورود مسائل خرافی در عقاید می‌شود/جلسه پانزدهم

حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: نه معتقدیم که مکتبی بشری را از اول تا آخر مقدس شمرده و هر چه گفت بپذیریم و نه اینکه اصلا مباحث عقلی را مطرح نکرده و موردسنجش قرار ندهیم، بلکه حد وسط را داریم و شعار ما این است: «الأخذ بما صفا و ترک ما کدر».

به گزارش روابط‌عمومی حوزه علمیه خراسان، جلسه پانزدهم (آخر) از سلسله دروس اندیشه اسلامی با حضور آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

حضرت آیت‌الله سبحانی در ابتدا گفتند: در فصل پایانی درس به این پرداخته‌ایم که با ترک مسائل عقلی، خیلی از مسائل خرافی وارد عقاید می‌شود و به‌عنوان مثال عقاید ابن‌تیمیه را آورده‌ایم مثل حرکت خداوند، محل حضور خداوند و تکلم او که دو مورد اول در طول جلسات بررسی شد.
ایشان با اشاره به مورد سوم، گفتند: تکلم، صفت فعل است و از صفات ذات مثل قادر نیست که لازم باشد همیشه همراه خداوند باشد، اما ابن‌تیمیه تکلم را صفت ذات گرفته و می‌گوید کلمات همیشه از ذات خداوند بیرون می‌آید، مانند صدای زنجیری که بر روی سنگ بکشیم، اما تکلم امری تدریجی است و کلامی بعد از کلام می‌آید، بنابراین حادث است و اگر صفت ذات باشد، ذات نیز حادث خواهد شد.

نتیجه؛ اعتدال در مباحث عقلی
ایشان افزودند: بنابراین نه معتقدیم که مکتبی بشری را از اول تا آخر مقدس شمرده و هر چه گفت بپذیریم و نه اینکه اصلا مباحث عقلی را مطرح نکرده و موردسنجش قرار ندهیم، بلکه حد وسط را داریم و شعار ما این است: «الأخذ بما صفا و ترک ما کدر»؛ آنچه واقعا روشن است با میزانِ کتاب و سنت و عقل فطری را می‌گیریم و آنچه آلوده است را ترک می‌کنیم.

6 ملاحظه پایانی
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در خاتمه بحث به ذکر 6 ملاحظه پرداخته و گفتند: اول اینکه فلسفه از علوم عامه نیست، علومی مثل فقه و ریاضیات که همه می‌توانند بخوانند، بلکه استعداد خاصی نیاز دارد، بنابراین فلسفه باید دو نوع تدریس داشته باشد؛ گاهی به صورت کتاب الموجز، مسائل کلی فلسفی برای همه طلاب مطرح شود و گاهی برای کسانی که می‌خواهند فیلسوف شوند و شایستگی دارند مسائل تخصصی طرح شود.
ایشان ملاحظه دوم را پاکسازی مباحث فلسفی دانسته و گفتند: بخشی از مسائل فلسفه اسلامی کهنه شده و از بین رفته است، مثل مباحثی که درباره هیئت بطلمیوسی و تشکیل جسم از هیولی و صورت مطرح می‌شود که علم فلسفی را متورم کرده است، بنابراین، دو بخش در فلسفه کافی است: امور عامه (مباحثی کلی درباره وجود) و الهیات (واجب‌الوجود و صفات و افعال او).
ایشان تصریح کردند: سوم اینکه طلبه مستعد نباید از خواندن فلسفه منع شود، اما کسی که استعدادش را ندارد باید دنبال علمی برود که استعداد آن را داشته باشد، در غیر این صورت، حوزه علمیه یا اخباری می‌شود اگر شیعه باشد و یا سلفی، اگر سنی باشد.
حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه دادند: چهارم اینکه نباید در نوشته‌ها، کلمه و تعبیری بیاوریم که دشمن از آن سوء استفاده کند، مثلا کتابی که درباره تفکیک نوشته شده، مراد خوبی داشته است اما تعبیرش برای دشمن سرمایه شده و از آن تعبیر به تفکیک دین از تعقل می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم کلمه دیگری انتخاب کند.
ایشان با اشاره به ملاحظه پنجم، گفتند: در انتقاد از تعابیر مؤدبانه استفاده شود، همان طور که علمای بزرگ نسبت به منتقدان احترام می‌گذاشتند، پس باید تعابیر ادیبانه داشته باشیم تا طرف مقابل حرف ما را بپذیرد، وگرنه مخالفت خواهد کرد.
ایشان در پایان، گفتند: ششم یادآوری کلامی از امیر مؤمنان(ع) است که می‌فرمایند: اگر می‌بینید باطل در جامعه راه پیدا کرده است بدانید باطل مطلق نیست بلکه همراه با حق است، یعنی حق را مطرح کرده و باطل را سوار بر آن کرده است و اگر حق از آن جدا شود باطل پیشرفت نمی‌کند و وارد جامعه نمی‌شود. 

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.