چهار شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸
📄
نشست علمی با موضوع انگاره و پژوهش با حضور ارزشمند دکتر أحد فرامرز قراملکی
۸۳ بازدید
ارسال شده در گزارش نشست های مدرسه
نشست علمی با موضوع انگاره و پژوهش با حضور ارزشمند دکتر أحد فرامرز قراملکی

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمی با موضوع «انگاره و پژوهش» با حضور ارزشمند دکتر أحد فرامرز قراملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در تاریخ چهارشنبه 20 آذرماه ساعت 17:30 برگزار گردید.

دکتر أحد فرامرز قراملکی در ابتدای این نشست علمی فرمودند: پژوهش یک فعالیت علمی است و فعالیت علمی معطوف است یا به مفاهیم و تصورات و یا به ادعاها و تصدیقات. بنابراین پژوهشگر یا با مفاهیم و تصورات سر و کار دارد که حوزه تعریف است و یا با ادعاها و تصدیقات سروکار دارد که در این صورت با قضیه مواجه است.

ایشان در تبیین قلمروی فعالیت علمی اینچنین فرمودند: بخشی از فعالیت های ذهنی، علمی است و بخشی غیر علمی مانند خیال پردازی و در فعالیت های ذهنی منطقه ای به نام «انگاره» وجود دارد که لایه زیرین ذهن است و پژوهش و انگاره با یکدیگر سرو کار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در تعریف انگاره بیان داشتند: انگاره یک صورت ذهنی از چیزی است که به جای آن می نشیند و جایگزین آن می شود اما نه به طریق تسمیه و تحدید بلکه به طریق اعتبار محضه. و انگاره می تواند عمومی، خصوصی، ملی و جهانی باشد.

نویسنده کتاب «قدرت انگاره» در بیان وجوه افتراق انگاره و تخیل اظهار داشتند:

1-در انگاره جایگزینی است برخلاف تخیل.

2-گزاره اولی در تخیل استعاره است ولی امکان دارد در انگاره استعاره نباشد.

استاد قراملکی در بخش دوم نشست علمی «انگاره و پژوهش» تصریح فرمودند:

ذهن به دو بخش هوشیار و ناهوشیار تقسیم می شود و پژوهش یک فعالیت هوشیار است و انگاره به بخش ناهوشیار مربوط می شود و آن عامل ناهوشیار به نحو ناهوشیار در فرایند پژوهش مدخلیت پیدا می کند. در پژوهش وارد ادعاها و ادله ای می شویم و از یک مسأله غافلیم و آن اینکه آیا پاسخ های مثبت اشاعره به سوالات آیا خداوند فعل عبث انجام می دهد؟ آیا خداوند تکلیف بمالایطاق می کند؟ آیا خداوند عقاب بلابیان دارد؟ ؛ مدلّل است یا معلّل؟ واضح است که پاسخ آنها معلّل است و آنها از خداوند نقاشی ای در ذهن دارند که فرمان آنها را به دست گرفته است و پشت صحنه ادعاهای کلامی، انگاره وجود دارد.

انگاره ها در پژوهش موثر هستند ولی دیده نمی شوند، آنچه در پژوهش دیده می شود، ادعاها و ادله است. مثلا انگاره متکلم از استدلال، افهام خصم و انگاره فیلسوف از استدلال، قانع کردن خود است و بر همین اساس فرایند دو استدلال متفاوت است.

وی در بخش پایانی جلسه فرمودند:

انگاره مثبت و منفی داریم و انگاره منفی رهزن پژوهش است و قبل از پژوهش باید انگاره خود از پژوهش را بررسی کنیم و انگاره ها می توانند اخلال ایجاد کنند .

لازم به ذکر است این نشست علمی از طرف واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با حضور مسئولین، اساتید محترم و طلاب گرامی برگزار گردید.

 

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.