چهار شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸
📄
کنفرانس علمی «علم نحو با رویکرد معنا شناسی در قرآن»
۴۵ بازدید
ارسال شده در گزارش نشست های مدرسه
کنفرانس علمی «علم نحو با رویکرد معنا شناسی در قرآن»

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، کنفرانس علمی «علم نحو با رویکرد معنا شناسی در قرآن» با ارائه طلبه محترم جناب آقای علیرضا خوئینیان و با حضور استاد ارزیاب حجت الاسلام سید جلال مهدیزاده (زید عزه) در تاریخ دوشنبه 2 آذرماه ساعت 12:45 برگزار گردید.

طلبه محترم جناب آقای علیرضا خوئینیان، کنفرانس علمی خود را با طرح این سوال آغاز نمودند : با توجه به اهمیت ادبیات عرب در حوزه مسائل دینی و با عنایت به ابزاری بودن این رشته تخصصی، پژوهش در رشته ادبیات عرب تا چه سطحی باید باشد؟

ایشان در ادامه این کنفرانس علمی اظهار داشتند:

در ادبیات عرب تغییر در إعراب موجب تغییر در معنی می­شود و در همین راستا به ذکر مثال ذیل پرداختند:

 1. أکْرَمَ الناسُ احمدَ   2. أکْرَمَ الناسَ احمدُ    3. أکْرَمُ الناسِ احمدُ    4. أکْرِمِ الناسَ احمدُ

 ایشان همچنین تصریح نمودند: تقدیم و تأخیر نیز می­تواند موجبات تغییر در معنی را فراهم آورد مانند مثال ذیل: 

 1. أعطی محمدٌ خالداً کتاباً    2. محمدٌ أعطی خالداً کتاباً   3. خالداً أعطی محمدٌ کتاباً   4. کتاباً أعطی محمدٌ خالداً   5. کتاباً خالداً أعطی محمدٌ  6. أعطی خالداً کتاباً محمدٌ .

 طلبه رشته تخصصی ادبیات عرب، اظهار داشتند: با توجه به مباحث فوق، تفاوت معنائی در آیات قرآن نیز قابل ملاحظه است و در همین راستا به آیات شریفه ذیل اشاره نمودند:

«وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیر»(بقره/120)

«وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّکَ إِذاً لَمِنَ الظَّالِمین»‏(بقره/145)

و در مقام توضیح و تبیین آیات شریفه فرمودند: در آیه اول مراد از « الذی»، شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله) می باشد بر خلاف آیه دوم که همین مراد، از «ما» موصول استفاده شده است.

در بخش پایانی کنفرانس علمی، حجت الاسلام سید جلال مهدیزاده (زید عزه) در جایگاه استاد ارزیاب جلسه، فرمودند: در راستای نمایان ساختن نقش ادبیات عرب در سطح تخصصی، ذکر آیات ذیل بهتر می تواند موضوع را تیببن کند:

 «ألم تر أنّ الله خلق السموات و الارض بالحقّ»(ابراهیم/19)، « ألم تر أنّ الله سخّر لکم ما فی الارض و الفلک تجری فی البحر بأمره»(نساء/153)، «حتّی نری الله جهرة»(بقره/55)، «أو نری ربّنا»(فرقان/21) و «قال ربّ أرنی أنظر إلیک قال لن ترانی»(اعراف/143).

مدرّس ادبیات عرب و استاد ارزیاب جلسه در مقام توضیح آیات فوق الذکر، فرمودند:

در دو آیه اول ماده «رأی» با «أنّ» استعمال شده است امّا در آیات بعد بدون «أنّ»؛ سرّ آن چیست؟

آیاتی که با «أنّ» استعمال شده مشاهده معقول را بیان می کنند و به معنای ادراک و فهم واقع است امّا در آیات بعدی مراد دیدن با چشم ظاهری و محسوس است.

لازم به ذکر است این کنفرانس علمی از طرف واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب و با حضور طلاب محترم رشته تخصصی ادبیات عرب برگزار گردید.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.