يك شنبه ۴ تير ۱۳۹۶
📄
از زبان فارغ التحصیل موفق؛ / مطالعات علمی باید تجربه محور باشد
۱۸۴۱ بازدید
ارسال شده در گفت و گو
مطالعات علمی باید تجربه محور باشد

مدرسه نواب ـ حجت‌الاسلام گریوانی گفت: یــکـی از اولیــن پژوهشهایی که انجام دادهام، کتاب «خدایی که در این نزدیکی است» به چاپ هفتم رسیده است.

حجتالاسلام مسلم گریوانی یکی از فارغالتحصیلان موفق این مدرسه است که در حال حاضر علاوه بر شرکت در دروس خارج حوزه علمیه به تدوین رساله دکتری با موضوع «سبک زندگی عارفانه» میپردازد. او همچنین علاوه بر فعالیت در هیئت علمی گروه عرفان پژوهشگاه علوم وحیانی اسراء، مشغول تحقیقات و تألیفات شخصی در حوزه مسائل کلامی و عرفانی است که برای معرفی بیشتر با او همکلام میشویم:

 

معرفی اجمالی

من مقدمات حوزوی را در مدرسه امام خمینی بجنورد تحت سرپرستی آیتالله مهمانواز، سطح یک را در مدرسه سلمانیه مشهد و سطح دو و سه را در مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی کلام اسلامی به پایان رساندم. البته خودم را حقیقتاً شایسته «طلبه موفق» نمیدانم ولی به دلیل برخی فعالیتهایی که داشتم مایلم تجربیاتم را با هملباسیهای خودم به اشتراک بگذارم.

در دوره مقدمات حوزوی، از فقدان مشاور تحصیلی و اخلاقی در مدرسه رنج میبردیم و هنوز هم طلاب برخی شهرستانها با این مشکل مواجه هستند که به اعتقاد من نوعی جفا در حق آنهاست. سطح یک همراه با انبوهی از خاطرات تلخ و شیرین با طلاب و مدیران با صفای مدرسه سلیمانیه مشهد بود. در این مدرسه فرصتهای خوبی برای خودسازی اجتماعی و فرهنگی طلاب فراهم بود که کمتر در مدارس دیگر مشاهده میشد، هرچند خودسازی معنوی تحتالشعاع خودسازی اجتماعی قرار گرفته بود. در همان سالها افتخار همکاری با نشریه حجره با راهبری دکتر محمدرضا زائری و حجتالاسلام گنابادینژاد را داشتم.

سطح دو و سه را در مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی کلام اسلامی گذرانده و پایاننامه را با موضوع «آسیبشناسی باور به خدا در عرفانهای نوظهور هندی» در سال 1390 با راهنمایی دکتر محمدتقی فعالی دفاع کردم و بلافاصله برای تکمیل تحصیلات، عازم قم شدم. در این مدت در کنار تحصیلات حوزوی در سطح خارج، دوره دکتری رشته تخصصی عرفان اسلامی را در دانشگاه ادیان قم به اتمام رسانده و در حال نگارش پایاننامه هستم.

برخی از مقالاتی که در دوره تحصیل در نواب نوشتم: کلیدهای طلایی در اندیشه سیاسی شیعه؛ منتشر شده شده در «رحیق» نشریه داخلی مدرسه نواب، گستره مطالعات عرفانی، گستره مطالعات کلامی، منتشر شده در نشریه «جستار»، گستره مطالعات منطقی، منتشر شده در رحیق، نقد و بررسی پوزیتویسم منطقی با راهنمایی حجتالاسلام دکتر حسینی شاهرودی، منطق اشراق (بررسی آراء منطقی شیخ اشراق) منتشر شده در رحیق، عوامل شکوفایی فطرت در قرآن و سنّت، با راهنمایی استاد محمدحسین الهی زاده و قدرتهای شیشهای (نقد مدعیان قدرتهای معنوی) با راهنمایی دکتر محمدتقی فعالی.

یکی از اولین پژوهشهایی که انجام دادم کتاب «خدایی که در این نزدیکی است» با موضوع شیوههای معرفی خدا به کودکان و نوجوانان که در دوران تحصیل در مدرسه نواب آن را نوشتم و در حال حاضر چاپ هفتم آن در درست اقدام است و در چندین جشنواره کشوری و استانی برگزیده شده است. همچنین در تیرماه 91 این اثر توسط کارشناس برنامه سمت خدا در شبکه سوم سیما، تقدیر و معرفی شد.

کتاب «تبارشناسی و نقد مبانی عرفانهای نوظهور با نکاتی از عرفان اسلامی» که محصول مطالعات سهچهار ساله در این حوزه است و پایاننامه با موضوع آسیبشناسی معنویتهای نوظهور که تنها پایانهنامه برگزیده سطح سه حوزه در جشنواره علامه حلی بود نیز دو نگارش دیگر است. همچنین کتاب «نگاه تحلیلی اندیشمندان شرق و غرب به عرفانهای نوظهور» را در دست نگارش دارم.

 

تجربیات و نقاط قوت و ضعف مدرسه نواب

یکی از ویژگیهای خوب مدرسه نواب وارد کردن دانشپژوهان خود به حوزه پژوهش است. دانشپژوه این مدرسه موظف است هر ترم حداقل یک مقاله علمی ارائه کند که چنین کاری هر چند ممکن است با اکراه و دشواری برخی طلاب همراه باشد اما برکات فوقالعادهای را متوجه طلبه میکند.

الان در بدنه طلاب سطح سه حوزه با طلابی روبهرو هستیم که میخواهند پایاننامه ارشد بنویسد ولی از ناتوانی در نوشتن گله دارند، بدیهی است طلبهای که از سطوح پایینتر دستش با نگارش و قلم، آشنا نباشد، در سطوح بالاتر هم قلم با او بیگانه و قهر خواهد بود.

ویژگی دوم اینکه مدرسه علمیه نواب یکی از مراکز مهم تحصیلات تخصصی حوزه علمیه خراسان است، بلکه در بدنه حوزه خراسان، چنین مرکزی منحصر به فرد است. این مدرسه، با احتساب حوزه خراسان، نقاط قوت فراوانی دارد و با احتساب نقطه مطلوب و برخی مراکز قم، نقاط ضعفی هم دارد که باید برطرف شود. مثلا پیشینه کهن و پربار مدرسه، یکی از نقاط قوت است. اگر طلاب مدرسه از سابقه علمی و شخصیتهایی که از این مدرسه فارغالتحصیل شدهاند آگاهی داشته باشند، حضور در این مدرسه هم برای طلاب و هم برای مسئولین مدرسه ابتهاجآور خواهد بود. پیشنهاد میکنم نشریه شما ویژهنامه مخصوصی در این باره کار کند.

ویژگی سوم مدرسه نواب، توأمانی تحصیل با تحقیق، و آموزش با پژوهش است. اما مطالعات علمی علاوه بر اینکه باید هم آموزشمحور باشد و هم پژوهشمحور، باید تجربهمحور نیز باشد که نه در این مدرسه که هیچ جای دیگر در ایران مطرح نیست و این ضعف بزرگی است. مقصود از تجربهمحوری این است که تحصیل و پژوهش نباید در خلأ صورت گیرد بلکه باید همراه «رصد دائمی» متغیرات زندگی مردم و تحولات نظام همراه باشد.

ویژگی چهارم نیز اینکه حضور برخی از اساتید خوب و تأثیرگذار حوزه و دانشگاه از نقاط قوت مدرسه محسوب میشود که از سوی مدرسه صورت میگیرد اما متأسفانه پیوند میان طلاب و اساتید مدعو، در حد همان جلسه میماند و مدرسه تعریفی در این باره نداشته است.

 

برکت فعالیت رسانهای برای طلبه

در پایان هم باید گفت، طلاب علاقهمند به درس و بحث، علاقه چندانی به فعالیت فرهنگی و رسانهای ندارند، اما حقیقت این است که چنین فعالیتهایی مثل همین نشریه نواب، برکات زیادی را عائد طلبه میکند، درس و بحث او را جهت میدهد و نگرش او را نسبت به مسائل اجتماعی تصحیح میکند.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
👥
گفت‌و گوها
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.