يك شنبه ۴ تير ۱۳۹۶
📄
باحضور آیت‌الله اشرفی؛ / نشست فقهی بررسی اهدای اعضای بدن برگزار شد
۷۹۹ بازدید
ارسال شده در نشست های فقهی حقوقی
نشست فقهی بررسی اهدای اعضای بدن برگزار شد

مدرسه نواب ـ آیت‌الله اشرفی شاهرودی با طرح این سؤال که چه کسی مجوز جدا کردن عضوی از یک انسان و پیوند به بدن انسان دیگر را داده است، تصریح کرد: اگر این‌چنین بود، چرا خودکشی در اسلام حرام است؟ اگر انسان بر جان خود مسلط است باید بتواند خودش را بکشد درحالی‌که کسی حق ندارد بدن خودش را ضایع کند.

 

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، نشست علمی بررسی فقهی اهدای اعضای بدن, پیش از ظهر امروز، 3 مهر 1393 با سخنرانی آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در این مدرسه برگزار شد.

 

آیت‌الله اشرفی شاهرودی در این نشست گفت: موضوعی که بناست طرح شود، مسئله پیوند اعضا است، یعنی عضوی را از یک انسان بگیرند و به انسان دیگری وصل کنند؛ این امر امروز در پزشکی رایج شده که به‌طور مثال کبد انسان دیگری را جایگزین کبد فرد دیگری کنند تا او بتواند به حیات ادامه دهد.

 

این استاد عالی حوزه علمیه خراسان بابیان این‌که این امور پیش‌ازاین سابقه نداشته، عنوان داشت: این امری است که در حدود 60 سال اخیر وارد علم پزشکی شده و در تمام دنیا نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و طبیعتاً به علما مراجعه می‌شود که آیا این کار جایز است؟ آیا می‌توان از بدن مسلمانی قطع عضو کنیم و به بدن مسلمان دیگری بچسبانیم؟ ازآنجاکه در زمان پیامبر (ص) مورد مشابهی وجود نداشته، نمی‌توان از نص روایت یا قران این موضوع را استخراج کرد.

 

وی، این دست موضوعات را موضوعات مستحدثه دانست و ادامه داد: این مسائل به‌تازگی وارد اسلام شده که دایره این مسائل نیز بسیار وسیع است.

 

عالمان دینی باید پاسخگوی نیازهای مردم باشند
آیت‌الله اشرفی شاهرودی با اشاره به انتظار مردم از عالمان دینی، تصریح کرد: به ما می‌گویند شما طلبه هستید و یک‌عمر تحصیل علوم دینی کردید، می‌گویید دین فراگیر است و همه زندگی بشر را شامل است، بگویید که بازندگی ماشینی امروز باید چه کنیم؟ چه حکمی در این رابطه‌ها هست، زندگی امروز مردم با بانک سروکار دارد و نمی‌شود بدون بانک زندگی کرد، باوجوداینکه ربا حرام است، چگونه باید زندگی خود را تأمین کنیم؟

 

وی خاطرنشان کرد: می‌گویند یا شما باید دست‌بردارید و بگویید دین اسلام برای عصرهای قبل بوده و امروز کارایی ندارد و یا این‌گونه باشیم که بگوییم باید دنباله‌رو مکتب انگلیس، فرانسه و آلمان باشیم؛ از این‌سو ما معتقد هستیم که اسلام، دین فراگیر است و زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و سیاسی ما را تأمین می‌کند.

 

آیت‌الله اشرفی در خصوص نوع استخراج احکام در مذهب تشیع، بیان داشت: در شیعه بیش از 300 روایت وجود دارد که دین خدا به عقل عادی نمی‌رسد، قیاس در دین نیست و اگر باشد، دین از بین می‌رود؛ در کتاب احتجاج مرحوم طبرسی می‌گوید؛ برنامه ما بدین منوال است که هیچ حکمی را بدون آیات و روایات نمی‌توانیم فتوا دهیم و نسبت به خدا، شریعت اسلام و دین بیان کنیم.

 

پیوند عضو
وی با اشاره به این‌که این بحث، موضوعی است که نظر علما در آن متفاوت است، عنوان داشت: علمای ما نیز نظراتشان در این مسائل متفاوت است، بعضی واجب دانسته، بعضی لازم و برخی نیز جایز نمی‌دانند؛ اما موضوعی که مسلم است، این است که خداوند مرگ را برای بشر حد قرار داده و بلکه آن را نعت قرار داده است؛  مرگ را هم وسیله‌ای برای ابتلا و امتحان انسان خلق کرده است، همان‌طور که زندگی را خدا آفریده، مرگ را نیز خدا آفریده است.

 

این استاد عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: یک اصل این است که خیلی از اوقات قطع‌نظر از این‌که مرگ یک قانون قطعی و مسلم است، در بسیاری از اوقات، مرگ برای انسان سعادت و خوشبختی است و مؤمن نباید از مرگ بترسد همان‌گونه که انسان از خداوند طول عمر می‌خواهد، عمری که در اطاعت پروردگار باشد.

 

وی به روایتی از پیامبر (ص) مبنی بر تسلط انسان بر مال خود اشاره کرد و اضافه کرد: پیغمبر فرمود: «الناس مسلطون علی اموالهم» که البته در برخی اسناد اهل سنت آمده که بر نفس خود نیز مسلط است؛ در خصوص این روایت باید گفت که انسان قطعاً بر مال خود مسلط است اما باید دانست که انسان چقدر حق دارد به بدن خود ضربه بزند؟

 

ولایت پدر و مادر بر حفظ اوست نه جان او
آیت‌الله اشرفی شاهرودی با طرح این سؤال که چه کسی مجوز جدا کردن عضوی از یک انسان و پیوند به بدن انسان دیگر را داده است، تصریح کرد: اگر این‌چنین بود، چرا خودکشی در اسلام حرام است؟ اگر انسان بر جان خود مسلط است باید بتواند خودش را بکشد درحالی‌که کسی حق ندارد بدن خودش را ضایع کند؛ گاهی در موقعیتی یک فرد آن‌قدر مهم است که ما جان خود را باید برای او بدهیم و این افراد ائمه اطهار (ع) هستند.

 

وی تأکید کرد: آیا شما حق‌دارید عضوی از اعضای بدن کس دیگری را از بین ببرید؟ اگر چنین کردید باید قصاص شوید و اگر این‌چنین نباشد باید دیه دهید؛ پدر و مادر بر فرزند ولایت دارند اما در حفظ  او؛ پدر و مادر حتی بر مال فرزند خود ولایت ندارند چه برسد به بدن او.

 

مدرسه علمیه نواب، مدرسه‌ای نمونه است

آیت‌الله اشرفی شاهرودی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه روشن مدرسه علمیه عالی نواب در تربیت طلاب برجسته، گفت: علمای تراز اول مشهد عمدتاً در مدرسه نواب مشهد جمع بودند و مرحوم شیخ علی‌اکبر نوغانی نیز در آن زمان اهتمام زیادی داشت که صبح و بعدازظهر در یکی از غرفه‌ها می‌نشست و در رفتار و سکنات طلاب دقت می‌کرد.


وی به وضعیت فعلی مدرسه اشاره کرد و عنوان داشت: امروز که کوشش شد و این مدرسه به بهترین وجه با امکانات مدرن ساخته شد و این امکانات نیز در مرتبه اعلایی در خدمت طلاب قرار داده‌ شده است، مدرسه‌ای نمونه محسوب می‌شود.

 

آیت‌الله اشرفی شاهرودی خطاب به طلاب حاضر در این نشست، ابراز داشت: قدر عمرتان را بدانید و سعی کنید خود را به ‌مراتب بالا برسانید؛ همت خود را بالا بگیرید تا مشعلی فروزان در جامعه شوید, همان‌گونه که در طول تاریخ نیز روحانیون توانستند تحولات عظیمی در جامعه ایجاد کنند؛ از اول غیبت امام عصر(ع) تا به امروز شاهد آن هستیم که تحولات عظیمی به برکت همین روحانیت بوده است.

 

وی به نقش روحانیت در ایجاد تحولات اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: شیخ طوسی آن تحول عظیم را در بغداد ایجاد کرد که توانست تمام اشاعره و معتزله را به‌زانو درآورد و بغداد را به مرکز تشیع تبدیل کند؛ شیخ به‌اندازه‌ای در مناظره‌ها قوی بود که مخالفان او از وی بغض و حسدی داشتند که پس از مرگش می‌گویند: خدا شر شیخ را از سر اسلام کم کرد!

 

استاد عالی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: از علمای دور بگیریم تا به زمان خود برسیم که مردی به نام امام خمینی(ره) حرکت کرده و این تحول عظیم را ایجاد می‌کند، امام اسلحه و لشکر داشت؟ امام یک روحانی بود که در دل مردم
 نفوذ کرد و با آن کلمات و سیره عملی اثبات کرد که من به‌راستی خیرخواه مردم هستم، مردم نیز یقین کردند و رژیم شاه را به‌زانو درآوردند.

 

وی یادآور شد: مرحوم میرزای شیرازی وقتی فتوا به حرمت تنباکو داد و آن قرارداد ننگین را از سر کشور دور کرد، همه قلیان‌ها را بر زمین کوبیده و می‌شکستند؛ این برای اطاعت از فرمان یک روحانی بود، یک روحانی اگر به‌راستی با علم  و عمل خود وارد شود، حتی در یک منطقه کوچک نیز تحولی ایجاد می‌کند اما امان از آنجایی‌که عالمی بی‌سواد باشد که پیغمبر اکرم(ص) در این خصوص فرمودند: «چنین عالمی ضررش از نفعش بیشتر است».

 

لزوم دارا بودن تقوا در زندگی
آیت‌الله اشرفی شاهرودی با بیان این‌که داشتن تقوا در هر زمینه‌ای لازم است، عنوان داشت: در کنار تحصیل در علوم دینی باید تقوا و اعمال حسنه نیز باشد، اگر علمی باشد و تقوا در کنار آن نباشد، شمعی است که خاموش است و بی‌فایده.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
👥
گفت‌و گوها
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.