پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
📄
مصاحبه با فارغ‌التحصیل موفق؛ / نگارنده اولین پایان‌نامه در حوزه علمیه خراسان
۱۲۵۳ بازدید
ارسال شده در گفت و گو
نگارنده اولین پایان‌نامه در حوزه علمیه خراسان

مدرسه نواب ـ نگارنده این اثر، حجت‌الاسلام مهدی مقامی، مدیر مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره است که این مؤسسه را تنها موسسه لبیک‌گو به ندای رهبر معظم انقلاب در عرصه تدبر در قرآن و سیره می‌داند.

 

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، پایان‌نامه «تحلیل مسئله شر از منظر قرآن و حدیث»، اولین پایان‌نامه حوزه علمیه خراسان بوده است که طلبه‌ای از این مدرسه آن را نوشته و از این جهت مورد توجه بسیاری از اساتید، مدارس و مراکز حوزوی قرار گرفت و از جنبه‌های مختلف بررسی شد.

این پایان‌نامه را سه استاد خبره در مباحث فلسفی، عرفانی، کلامی و حدیثی راهنمایی و بیش از شش استاد توانمند آن را ارزیابی کردند و جلسه دفاعیه آن با توجه به این‌که اولین جلسه دفاعیه دانش‌پژوهان مدرسه علمیه عالی نواب و حوزه علمیه خراسان بود، با حضور بسیاری از اساتید و مراکز حوزوی و بسیار باشکوه برگزار شد.

نگارنده این اثر، حجت‌الاسلام مهدی مقامی، مدیر مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره است که این مؤسسه را تنها موسسه لبیک‌گو به ندای رهبر معظم انقلاب در عرصه تدبر در قرآن و سیره می‌داند.

این فارغ‌التحصیل موفق مدرسه نواب در کنار مدیریت بر این مؤسسه، تدریس در همین مدرسه و حوزه دانشجویی دانشگاه فردوسی، به تدریس تفسیر در مسجد گوهرشاد و سبک زندگی اسلامی مشغول بوده و در کنار آن کار تدوین درس‌نامه‌های امام‌شناسی و تفسیر سطح 2 حوزه علمیه خراسان را نیز صورت می‌دهد.

متن زیر حاصل گفت‌وگوی مختصر با این روحانی جوان و نخبه است:

 

مراحل تحصیل و علم آموزی

سال 1357 در بخش زاوه شهر تربت حیدریه متولد شدم و از سال 1373 وارد حوزه علمیه شده و مقدمات را در مدرسه دودرب گذراندم. پس از آن در سال 1376 به مدرسه آیت‌الله خویی(ره) رفته و پس از اتمام لمعتین در سال 1377 وارد مدرسه علمیه عالی نواب شدم.

سه سال تحصیل عمومی را در این مدرسه ادامه دادم و پس از اخذ مدرک سطح2 ، در سال 1380 در رشته تخصصی کلام اسلامی این مدرسه شرکت کرده . الحمدلله توانستم در سال 1384 اولین پایان‌نامه حوزوی را در خراسان با عنوان«تحلیل مسئله شر از منظر قرآن و حدیث»، تدوین و دفاع کرده و فارغ‌التحصیل شوم.

همچنین همزمان بیش از هشت سال در درس خارج استاد رضازاده و برخی دیگر از اعاظم حوزه شرکت می‌کردم و از همان زمان فراگیری مباحث تدبری و تفسیری قرآن کریم را در محضر اساتید مختلف از جمله استاد معظم الهی‌زاده آغاز کردم.

 

سوابق تدریس

از سال 1375 در مدارس متعدد سطح شهر مشهد به تدریس دروس ادبیات و عقاید مشغول هستم و تدریس‌های متعددی در دروس تخصصی کلام، علوم قرآن، تفسیر و تدبر و کلام مقارن در مدرسه نواب، حوزه دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، جامعه‌المصطفی‌مشهد و برخی مراکز دیگر نیز داشته‌ام که اکنون نیز ادامه دارد.

 

فعالیت‌های اجرایی

در طول سالیان گذشته در برخی مراکز علمی و اجرایی مسئولیت‌های علمی داشته‌ام که هم‌اکنون نیز در برخی از‌ آن‌ها مشغول هستم از جمله: عضویت در گروه علمی حکمت و کلام حوزه علمیه خراسان، عضویت در گروه علمی کلام اسلامی مدرسه نواب، استاد راهنما و مشاور چندین پایان‌نامه کارشناسی ارشد حوزه، عضویت در هیئت مدیره تشکّل‌های قرآن و عترت کشور، عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآن استان خراسان، مدیریت موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره مشهد، عضویت در شورای پاسخ‌گویی به شبهات و دبیر اولین همایش «حوزه‌های علمیه، تحول و طلاب جوان» در سال 1387.

 

تألیفات و تحقیقات

مجموعه بیش از 25 مقاله و 12جلد کتاب در زمینه‌های قرآنی و فرهنگی تالیف نموده‌ام. همچون کتاب «تحقیق پایه و اساس است (تحقیق و محقق از منظر مقام معظم رهبری)»، «عاشورا، موتور حرکت قرون اسلامى در جهت تفکرات صحیح اسلامی»، «همت مضاعف، کار مضاعف»، «بصیرت، چراغ مه‌شکن دوران فتنه»، «از خودمان باید شروع کنیم»، «استاد ایده‌آل، شاگرد آرمانی»، «تدبر از منظر قرآن، اهل بیت، امام و رهبری»، «سیمای تدبر»، «سبک زندگی بر اساس رساله حقوق امام سجاد(ع)» و «فرهنگ و مدیریت جهادی».

به‌خاطر همین تحقیقات نیز عناوین پژوهشگر برتر حوزه علمیه در سال‌های 84، 85، 86 و 89 و در مقطع سطح 4، پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان در موضوع قرآن را کسب کرده‌ام.

 

نقاط قوت و ضعف این مدرسه

مدرسه نواب دارای سابقه دیرینه و درخشانی است و سابقه درخشان مدرسه باید حفظ و معرفی و گسترش یابد مدرسه نواب شخصیت‌هایی همچون رهبر انقلاب، آیت الله شیخ هاشم قزوینی و آیت الله شیخ مجتبی قزوین را تربیت و تجربه نموده و انتظار می‌رود طلاب مدرسه خود را به طراز چنین شخصیت‌هایی برسانند.

همچنین استفاده از اساتید توانمند، برنامه آموزشی مطلوب، کادر آموزشی خوب، توجه ویژه به مناسبت‌های مذهبی و انقلابی و... از نقاط قوت این مدرسه محسوب می‌شود.

پیشنهاد می‌کنم مدرسه در کنار توجه ویژه به آموزش و پژوهش نسبت به تهذیب طلاب اهتمام بیشتری بورزد، حتی اگر بشود عنوان معاونت فرهنگی تبدیل به معاونت تهذیب شود. مشاوره‏‌هاى اخلاقى و تربیتى به طلاب بدهد، دروس و برنامه‏‌هاى تربیتى را برگزار نماید، و روح صفا و معنویت را در طلاّب جوان بدمد و آن‌ها را برای مواجهه با مشکلات جامعه آماده کند. ما بر این باوریم طلبه‌ای که از جهت مباحث تربیتی و اخلاقی آماده نبوده و تربیت نشده باشد ولو علامه دهر باشد باز هم در جامعه و در مواجهه با مشکلات شکست خواهد خورد.

به‌روزرسانی سرفصل‌های درسی، توجه بیشتر به بُعد انقلابی و سیاسی طلاب، تربیت استاد برای مدرسه از بین فارغ‌التحصیلان، راه‌اندازی تحصیلات تکمیلی و نیز تدوین درس‌نامه برای دروس مدرسه از دیگر پیشنهادات است.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
👥
گفت‌و گوها
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.