چهار شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶
📄
پای صحبت یکی دیگر از دانش‌پژوهان موفق مدرسه؛ / حافظ قرآن کریم و مسلط به مکالمه عربی
۱۴۲۹ بازدید
ارسال شده در گفت و گو
حافظ قرآن کریم و مسلط به مکالمه عربی

مدرسه نواب ـ اولا حفظ قرآن بر خلاف تصور بعضی از طلاب، نه‌تنها وقت انسان را نمی‌گیرد بلکه مایه برکت در وقت شده و در حقیقت وقت‌های خالی طلبه را پر می‌کند، علاوه بر این مگر طلبه وظیفه‌ای غیر از توجه به قرآن و روایات دارد؟

 

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، روح‌الله صاحب‌الامری، روحانی جوان 26 ساله، از دانش‌پژوهان موفق این مدرسه است، او که از مقطع سیکل وارد حوزه علمیه شده، پس از اتمام سطح یک در مدرسه علمیه سلیمانیه به مدرسه نواب آمده و در رشته کلام اسلامی مشغول به تحصیل است که در زمینه موفقیت‌هایی همچون حفظ قرآن کریم با او هم‌کلام شده‌ایم:

 

معرفی اجمالی

قرآن کریم را در سال‌های اول طلبگی در سطح یک حفظ کرده و دوره کامل مکالمه عربی را نیز گذراندم و پس از آن برای سطح 2و3 به مدرسه علمیه عالی نواب آمدم. حفظ قرآن کریم از بزرگ‌ترین افتخارات من است که به‌لطف خدا و زحمات اساتید موفق به این کار شدم و برکات فراوانی نیز در زندگی علمی و معنوی من داشته است.

بعد از شروع حفظ قرآن کریم هر سال ممتاز تحصیلی شده‌ام و مقالاتی نیز نوشته‌ام با عناوینی مثل «مقایسه مغالطات در منطق سنتی و جدید»، «بررسی اهمیت دانش کلام از منظر قرآن در روایات»، «بررسی شکاکیت در معرفت‌شناسی» و «بررسی ماجرای تاریخی فدک». البته اهمیت بحث تحقیق و پژوهش به‌اندازه‌ای است که باید خیلی بیشتر از این موارد برای آن وقت گذاشته شود.

 

نکاتی در خصوص حفظ قرآن کریم

اولا حفظ قرآن بر خلاف تصور بعضی از طلاب، نه‌تنها وقت انسان را نمی‌گیرد بلکه مایه برکت در وقت شده و در حقیقت وقت‌های خالی طلبه را پر کرده و ذهن او را در زمینه درس‌های دیگرش هم قوی‌تر می‌کند، علاوه بر این مگر طلبه وظیفه‌ای غیر از توجه به قرآن و روایات دارد؟ مگر غیر از این است که علوم حوزوی را در جهت فهم قرآن و روایات فرامی‌گیرد تا دین را بفهمد و به دیگران بفهماند؟ چه‌بهتر که از ابتدا به‌سراغ قرآن برود و از حفظ قرآن به‌عنوان یکی از بهترین ابزار انس با قرآن بهره‌مند شود.

متأسفانه برخی از طلبه‌ها از قرآن فاصله دارند، به‌گونه‌ای که گاهی در عبارتی بین روایت‌بودن یا قرآن‌بودن آن می‌مانند یا اینکه اگر آیه‌ای پرسیده‌ شود، نمی‌دانند مربوط به کجای قرآن است، اما طلاب اهل سنت در این زمینه خیلی جلوتر هستند و تسلطشان بر قرآن بیشتر است. البته علوم عقلی در میان آن‌ها ضعیف‌تر است ولی طلبه‌های ما باید در کنار علوم نقلی، بیشتر به قرآن و روایات بپردازند.

ثانیا اینکه در مسیر حفظ باید حتما استادی حضور داشته باشد تا حفظیات انسان هر روز تحویل او داده شود، در غیر این صورت بسیار سخت شده و شاید توان ادامه را از شخص بگیرد. حرف اول در حفظ را کیفیت روزانه می‌زند نه کمیت آن و برای ارتقای کیفیت توجه به معنا و تفسیر و نیز تصویر صفحه و گوش دادن نوار بسیار تأثیرگذار است.

نظم در حفظ نیز بسیار مهم است، به‌گونه‌ای که حفظ و مرور باید هر روز بوده و تعطیل نشود و همچنین برای آن ساعت مشخصی در شبانه‌روز معین شده و سعی شود که آن ساعت ثابت بماند.

 

نکاتی درباره مدرسه نواب

از جمله نقات قوت مدرسه نواب، مدیریت فعال و خوش‌اخلاق آن است، همچنین امکانات و فضای مناسبی برای تحصیل فراهم آمده که در کنار برنامه‌های درسی و مباحثات منظم به طلبه ارائه می‌شود. البته گاهی از اساتید باتجربه و قوی که در مشهد وجود دارد استفاده نمی‌شود و محدودیت‌های خاصی اعمال می‌شود، با ‌اینکه اساتید قوی زیادی در مدرسه حضور دارند ولی برخی اساتید قوه علمی کافی را ندارد که فضای علمی مدرسه را کاهش می‌دهد.

همچنین برخی ورودی‌های مدرسه کمی ضعیف هستند که این مشکل در همه مراکز علمی وجود دارد ولی باعث می‌شود محیط کلاس و مباحثه تاحدودی از سطح علمی لازم خارج شده و سطحی برگزار شود.

برای طلاب رشته تخصصی کلام اسلامی نیز توصیه می‌کنم اولین شاخص پیشرفت، برای خودشان باشند، زیرا فضای مدرسه و اساتید عالی در رتبه بعدی قرار دارد، همچنین در علم کلام برای تقویت بنیه علمی، خواندن قوی علم اصول و علم فلسفه بسیار لازم است، خصوصا فلسفه که امروز در مباحث خداشناسی و صفات الهی و معاد حرف اول را می‌زند.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
👥
گفت‌و گوها
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.