يك شنبه ۴ تير ۱۳۹۶
📄
یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان مدرسه نواب؛ / پای صحبت مسئول نمایندگی حوزه علمیه خراسان جنوبی
۷۴۲ بازدید
ارسال شده در گفت و گو
پای صحبت مسئول نمایندگی حوزه علمیه خراسان جنوبی

مدرسه نواب ـ مسئول نمایندگی حوزه علمیه خراسان جنوبی، گفت: امروزه با رونق گرفتن فعالیت حوزه‌های علمیه در سطوح مختلف در جنبه‌های متعددی نیاز مبرم به کارشناسان و متخصصان رشته ادبیات عرب احساس می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، اهمیت ادبیات عرب از این جهت که زبان قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) است، بر کسی پوشیده نیست. حوزه‌های علمیه شیعی نیز از دیرباز به تعلیم ادبیات عرب مشغول بوده و خصوصا در استان خراسان این کار دارای اهمیت بسیاری بوده است.

در این راستا مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی ادبیات عرب پیشگام بوده و تاکنون ده‌ها فارغ‌التحصیل موفق این رشته را به جامعه حوزوی معرفی کرده است، اما متأسفانه این رشته در سال‌های اخیر مورد کم‌توجهی طلاب قرار گرفته و برخی مراکز نیز نسبت به برگزاری تخصصی این رشته تردید دارند.

به همین جهت با یکی از موفق‌ترین فارغ‌التحصیلان مدرسه نواب در این رشته هم‌کلام شده‌ایم که از نظر شما می‌گذرد:

 

معرفی اجمالی

بنده محسن مشرفی  متولد سال 1356 در یکی از روستاهای تربت حیدریه هستم که از پیروزی انقلاب تا سال 1389 به همراه خانواده در مشهد مقدس زندگی کرده‌ام. دی‌ماه سال 1372 در مقطع دوم دبیرستان بودم که جای خود را با یکی از طلبه‌ها عوض کردم، ایشان جهت ادامه تحصیل به دبیرستان رفته و بنده به حوزه علمیه وارد شدم.

تحصیلات سطح یک حوزوی را در مدرسه حضرت ابوالفضل(ع) پشت سرگذاشتم و ابتدا در دوره عمومی سه ساله سطح 2 در مدرسه نواب شرکت کردم و مدرک کارشناسی را از کمیته ارزشیابی دریافت کردم و بعد با فاصله یک سال از دوره اول، سال 1381 در اولین دوره پنج ساله رشته ادبیات عرب این مدرسه حضور یافتم، البته از سال 1380 در درس خارج فقه و اصول مرحوم آیت‌الله فلسفی نیز شرکت می کردم و بعد از رحلت ایشان تا سال 1387 از دروس آیت‌الله مرتضوی و آیت‌الله رضازاده بهره بردم.

برخی از مسئولیت‌ها تاکنون: سال 1387 تا 1389 مسئول آموزش مدرسه عالی نواب، از سال 1386 عضو گروه علمی ادبیات عرب مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، از سال 1386 عضو گروه علمی ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب، از سال 1389 عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان جنوبی، سال 1389تا 1392 مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند، از سال 1391 مدیر مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند و نیز از سال 1392 مسئول نمایندگی حوزه علمیه خراسان جنوبی.

اکثر کار علمی من بعد از دوران تحصیل مدرسه علمیه نواب و اتمام هشت سال درس خارج بر زمینه‌سازی و تهیه پیش‌نویس متون طرح آموزش عربی با محوریت قرآن کریم و اجرای آن متمرکز شده که از این متون کتاب آیات پرکاربرد به چاپ رسیده است.

 

کمی درباره رشته ادبیات عرب توضیح دهید.

با نگاهی که به برخی منابع در معنای کلمه «ادبیّة» و «ادبیّات عرب» داشتم و در مقدمه پایان نامه‌ام نیز آوردم، آنچه ما در حوزه علمیه فرا می‌گیریم زبان عربی است، نه ادبیات عرب، چرا که ادبیات عرب معنایی مشابه ادبیات فارسی و ادبیات هندی و.. دارد و شامل آداب و رسوم و عادات و از جمله لهجه و زبان می‌شود.

 

اگر به آن زمان برگردید، دوباره این رشته را انتخاب می‌کنید؟

آری، بازهم این رشته را انتخاب می‌کردم چون هدف خود را مشخص کرده بودم و آن اشراف بیشتر بر ظرافت‌های زبان قرآن کریم و زبان اهل‌بیت(ع) بود که کاربردها و برکات بسیار زیادی دارد.

 

تخصصی خواندن ادبیات عرب چه لزومی دارد؟

با توجه به اینکه دو منبع اصلی اسلام شناسی، قرآن کریم و روایات اهل‌بیت(ع) هستند و از طرفی تاریخ و جغرافیای اسلام نیز به شبه جزیره عربستان و حجاز گره خورده، فرا گرفتن ویژگی‌های زبان عربی همانند برداشتن آب زلال از سرچشمه و بدون واسطه است.

 

چه کسانی باید به این رشته بیایند؟

معتقدم بدون تسلط بر زبان عربی، دین‌شناسی امری دشوار بوده و یا به تعبیری خالی از نقص نیست و تحصیل در رشته ادبیات عرب می‌تواند یکی از راه‌های تسلط بر زبان عربی و آشنایی بیشتر با رسوم عرب و خاستگاه دین اسلام باشد.

 

چه توصیه‌ای به طلاب این رشته دارید؟

به عنوان کسی که یک بار این راه را رفته‌ام عرض می‌کنم اگر تاکنون اهداف، ساختار و فلسفه طراحی و اجرای این رشته را برای خود تحلیل نکرده‌اند و به باور درستی درباره کارایی و نیاز به آن نرسیده‌اند، در اولین فرصت به‌صورت کنجکاوانه و پرسشگرانه در صدد کشف پاسخ این مسئله برآیند، تا حدی بحث و بررسی را دنبال کنند که ضرورت این علم برایشان محرز شود که در این صورت با تمام وجود شیفته تحصیل قواعد آن می‌شوند، زیرا کشف اعجاز آیات الهی برای بندگان جویای حقیقت بسیار شیرین است.

 

آیا در این رشته فقط به صرف و نحو پرداخته می‌شود؟

طبیعی است که بگوییم طراح هر رشته تخصصی سعی می‌کند زوایای مختلف موضوع که غالبا در نگاه‌های عمومی پنهان می‌ماند را در برنامه بگنجاند و به آن بپردازد، از این رو موضوعاتی همچون سبک و نقد ادبی، شعر و نثر عربی قدیم و معاصر، عروض و قافیه، فن ترجمه، فقه اللغه و... به موضوعات عمومی مثل صرف و نحو و بلاغت افزوده شده و دروس آن در این رشته گذرانده می‌شود.

 

آینده شغلی طلاب در این رشته چیست؟

امروزه با رونق گرفتن فعالیت حوزه‌های علمیه در سطوح مختلف در جنبه‌های متعددی نیاز مبرم به کارشناسان و متخصصان این رشته احساس می‌شود که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مدیریت و برنامه‌ریزی و تدریس در مدارس تخصصی این رشته؛

تدریس دروس عربی سطح یک حوزه علمیه؛

تربیت اساتید و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای آن‌ها؛

تدوین کتاب‌های عربی مورد نیاز حوزه علمیه؛

نقد کتاب‌های تألیف‌شده در این زمینه؛

مشاوره و راهنمایی مقالات و پایان نامه‌های این رشته؛

نقد و ارزیابی این مقالات و پایان‌نامه‌ها؛

عضویت در گروه‌های علمی این رشته؛

عضویت در کمیته‌های ارزشیابی؛

 

جایگاه این رشته در بین سایر رشته‌ها و سایر علوم اسلامی چگونه است؟

از آنجا که علوم زبانی جزو علوم آلی محسوب می‌شوند و جایگاه و اهمیت هر زبان وابسته به محتوای درونی و داشته‌های اهل آن زبان است و به تعبیر دیگر قرار است از طریق زبان به تاریخ و گنجینه دانش‌های اهل آن زبان راه پیدا کنیم، روشن است در دنیا هیچ زبانی به اهمیت زبان قرآن یافت نمی‌شود.

 

درباره مدرسه‌ تخصصی امیرالمؤمنین(ع) کمی توضیح دهید:

مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند سال 1391 به عنوان اولین مدرسه رسمی سطح دو و سه استان خراسان جنوبی تأسیس شد و با توجه به نیاز مبرم این استان به پایگاه علمی و تخصصی جهت جذب و پرورش دانش‌آموختگان سطح یک با دو رشته علوم و معارف قرآن و رشته کلام اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در چهارمین سال خود با 55 طلبه در 6 ورودی به خدمت رسانی مشغول است.

 

چه همکاری بین این مدرسه و مدرسه نواب برقرار است؟

مسئول آموزش و دو تن از اساتید ثابت و چند نفر از اساتید دیگر این مدرسه از دانش آموختگان مدرسه علمیه نواب هستند و از تجارب و ظرفیت‌های مدرسه نواب در اداره این مدرسه بسیار استفاده می‌شود و در طول سه سال گذشته نیز نقل و انتقال طلبه بین دو مدرسه برقرار بوده است.

البته نکته مهم، ارتباط بین گروه‌های علمی، مسئولین، ‌اساتید و طلاب مدارس علمیه تخصصی است که باید بیشتر بوده و دائمی شود و در مواردی مشابه این مدرسه نوپا برکات زیادی در پی خواهد داشت.

 

نکات مثبت و منفی مدرسه نواب را بفرمایید.

مدرسه نواب در جوار مرقد شریف عالم آل محمد(ع) و در نقطه مرکزی کلان‌شهر مذهبی مشهد مقدس واقع شده و از موقعیت خاصی برخوردار است، همچنین تاریخ و سوابق درخشان علما و فضلای آن نیز حاکی از جوهره مطلوب آن است، ضمن اینکه پشتوانه مطلوبی نیز دارد.

البته فضای محدود مدرسه و تراکم برنامه‌های اجرائی کمی در کاهش کیفیت‌ها تأثیر گذاشته است.

این نکته را هم اضافه کنم که برخی از کارخانه ها بخاطر شرائط خاص خود سه شیفته کار می کنند و به نظر بنده از ظرفیت و موقعیت مدرسه علمیه عالی نواب می شود خیلی بیشتر بهره برداری کرد.

 

سخن آخر؟

راه‌های نرفته و کارهای زمین مانده دینی و فرهنگی در کشور اسلامی خودمان زیاد است تا چه رسد به دنیا؛ فریادهای رسای «هل من معین؟» ولی امرمان در بسیاری موارد بی‌پاسخ می‌ماند، چاره‌ای نداریم جز اینکه بیشتر بکوشیم، چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: «وَأَن لَّیْسَ لِلإِنسَانِ إِلاَّ مَا سَعَى؛ وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى» (نجم، 39 و 40).

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
👥
گفت‌و گوها
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.