دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸
📄
در جلسه دوم کارگاه مهارت منبر مطرح شد؛ / دشمن بر روی بلاغت خود کار می‌کند
۴۹۳ بازدید
ارسال شده در سایر نشست ها
دشمن بر روی بلاغت خود کار می‌کند

مدرسه نواب ـ حجت‌الاسلام دهشت، تصریح کرد: بلاغت هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند و عامل موفقیت تبلیغات دینی است، چنان‌که رهبری تعبیر هجمه‌های فرهنگی را برای بلاغت دشمن به‌کار می‌برند، یعنی دشمن مخاطب‌شناسی می‌کند و این اصلی دینی است که آن‌ها استفاده می‌کنند و کمتر خود را در الفاظ گیر انداخته و سراغ فصاحت می‌روند.

 

 

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، حجت‌الاسلام مرتضی دهشت، استاد حوزه علمیه خراسان در دومین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت منبر، در اشاره به حدیثی از امام جواد(ع)، گفت: در کتاب تحف‌العقول آمده که حضرت می‌فرمایند: اعتماد به خدا ارزشِ هر چیز باارزش و نردبان برای ترقی است.

 

وی توضیح داد: این کلام یکی از کلمات راهبردی برای افراد مؤمن است، یعنی اگر در دستگاه خدا ارزش‌گذاری شود، توکل بالاترین ارزش را دارد و نردبانی برای طی مسیر تعالی است.

 

وی در ادامه بحث جلسه گذشته نیز گفت: اشاره شد که ساختار درونی منبر دو اصل و یک راهبرد دارد؛ قداست منبر و رسالت منبر دو اصل است و راهبرد آن نیز اخلاص است که باعث می‌شود، پیام منبر مؤثر باشد آن هم در گستره دنیای کنونی که فرقی ماهوی بین تبلیغ دینی و غیردینی وجود دارد.

 

این استاد حوزه علمیه، ادامه داد: ساختار بیرونی منبر یعنی شیوه اجرای ساختار درونی که اول ساختار فصاحت در کلام و دوم ساختار بلاغت در کلام را شامل می‌شود، چنان‌که در متون دینی و روایی به آن اشاره شده است، مثل کلام حضرت رضا(ع) که می‌فرمایند: اگر مردم زیبایی کلام ما را بدانند از ما تبعیت می‌کنند، این زیبایی کلام همان ساختار ظاهری و ساختار درونی است.

 

وی افزود: وقتی پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند، فصاحت و بلاغت رواج داشت و قرآن آمد و همه ادعاها در این زمینه را درهم شکست، منظور حضرت رضا(ع) در حدیث بالا نیز بیشتر زیبایی‌های باطن و فصاحت و بلاغت است که اگر مردم آن را بفهمند زمینه جذبشان فراهم می‌شود.

 

وی توضیح داد: فصاحت یعنی ساختار شکلی سخن و بلاغت یعنی ساختار محتوایی، یعنی سخن‌گفتن به مقتضای حال که هنر قرآن و اهل‌بیت(ع) نیز اول در بلاغت است و بعد در فصاحت.

 

حجت‌الاسلام دهشت، تصریح کرد: بلاغت هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند و عامل موفقیت تبلیغات دینی است، چنان‌که رهبری تعبیر هجمه‌های فرهنگی را برای بلاغت دشمن به‌کار می‌برند، یعنی دشمن مخاطب‌شناسی می‌کند و این اصلی دینی است که آن‌ها استفاده می‌کنند و کمتر خود را در الفاظ گیر انداخته و سراغ فصاحت می‌روند.

 

وی تأکید کرد: بلاغت یعنی درک ضروری‌ها و گفتن به مقتضای حال که درد مردم با سخنرانی دوا شود، بزرگان نیز می‌فرمایند: نواقص فصاحت را بلاغت جبران می‌کند، یعنی وقتی به اشتهای درونی مستمعین سخن گفته شود، اشکالات کلامی به چشم نمی‌آید.

 

وی با اشاره به اینکه بلاغت، قیدی عقلی به معنی انتخاب سخن و انتخاب ابزار آن است، گفت: کلام، پل ارتباطی است و اگر کج باشد برای مستمع سختی می‌آورد، چنان‌که آمریکایی‌ها الان سراغ زبان‌های ساده رفته‌اند تا ساده‌گویی کنند.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در فصاحت سه اصل وجود دارد، گفت: گزینش خوب و بهتر، چینش خوب و بهتر و پردازش خوب و بهتر، سه اصل مهم است و گاهی نیاز نیست به همه چیز پرداخته شود، بلکه نکات مهم را باید پرداخته و آراسته کرد.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.