دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸
📄
در جلسه ششم مطرح شد؛ / مهارت‌های عملی منبر از شروع تا پایان
۱۰۲۷ بازدید
ارسال شده در رشته تخصصی تبلیغ
مهارت‌های عملی منبر از شروع تا پایان

مدرسه نواب ـ حجت‌الاسلام دهشت گفت: نباید خیلی از مباحث را شکافت یا از الفاظ خاصی استفاده کرد مثل الفاظ اصطلاحات خارجی یا توضیح بعضی مفاسد اجتماعی همچنان‌که رهبری نیز می‌فرمایند: بدتر از گناه، ریخته‌شدن قبح گناه است؛ بنابراین باید خیلی کلی از کنار برخی گناهان رد شد که اشاعه آن نباشد.

 

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، حجت‌الاسلام مرتضی دهشت در جلسه ششم کارگاه مهارت منبر که در این مدرسه برگزار شده است، گفت: هر مهارتی ابتدا مجموعه‌های تئوری و نظری است که بعدا تبدیل به مهارت و ملکه می‌شود و این تئوری‌ها در حوزه عمل خود را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: منبر ابزاری است که سخنران در جایگاه یک هنرمند می‌تواند هنر خود را به عرصه ظهور برساند و هرچه سخنران هنرش را زیباتر ارائه دهد بیشتر تأثیر خواهد گذاشت.

 

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم مهارتی، ورود به سخن است که برای آن ابتدا باید زمان و مکان را در نظر گرفت، مثلا اگر انسان بخواهد موضوعی طولانی را برای جمعیتی که در آفتاب سوزان ایستاده‌اند مطرح کند قطعا تأثیر نخواهد گذاشت.

 

حجت‌الاسلام دهشت با تأکید بر اینکه گاهی مباحثی غلط از گذشته‌ها نقل می‌شود که ما نباید آن را تکرار کنیم، گغت: در گذشته برای اینکه سخنران تسلط کافی به بیان مباحث پیدا کند طوری به او القا می‌کردند که پای منبر شما شخص خاصی نیست و جماد نشسته است، در صورتی که رشد کلام در مخاطب نهفته است و وقتی مخاطب را بزرگ انگاشتید در حد او حرف می‌زنید.

 

وی یادآور شد: بنابراین یکی دیگر از مهارت‌های اولیه این است که مخاطب را ارج بنهیم و انسان‌های فهمیده و هوشمند بدانیم، همچنین خود را در محضر خدای متعال و ائمه معصومین بدانیم که در این جهت الفاظ مناسب هم انتخاب می‌شود و زمینه پذیرش‌ و رشد مخاطب خواهد بود.

 

وی توضیح داد: نوع ادبیات قرآن کریم و خطبه‌های ائمه معصومین نیز همینطور است و از مخاطب به مؤمنین و بندگان خدا تعبیر می‌شود، همچنین با این کار، نوع نشستن و آراستگی سخنران نیز تغییر خواهد کرد.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان، گفت: یکی دیگر از مهارت‌های حوزه عملی این است که چگونه شروع کنیم که به نیازسنجی برمی‌گردد، مثلا روز شهادت مناسب است که از همان معصوم روایتی خوانده شود، اگر مخاطب دانشگاهی هستند حدیثی از آن معصوم که متناسب با نیازهای آن‌ها و اهل مجلس باشد آورده شود که به آن بلاغت می‌گویند یعنی درک زمانی و مکانی و مخاطب‌شناسی.

 

وی افزود: بعد از آنکه آیه یا روایتی انتخاب شد، باید مراعات حال مخاطب را کرد، یعنی رعایت فرصت و زمان و انتخاب فرود مناسب، زیرا سخنرانی مثل پرواز هواپیما است که اول آرام شروع شده، بعد اوج می‌گیرد و در پایان نیز باز آرام شده و فرود می‌آید، یعنی در اول و آخر باید مخاطب را آماده کرد.

 

وی تأکید کرد: گاهی مقدمه طولانی شده و سخن اصلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که اشتباه است، زیرا مقدمه برای این است که فضا را در دست گرفته و موضوع را شروع کنیم، البته گفتن مقدمه ضروری است اگرچه یک جمله باشد، همچنین سخن اصلی باید شفاف و واضح باشد و باید برای آن مطالعه کرده و آنچه حول آن موضوع می‌چرخد را دانست، چون مخاطب هوشمند است و تا سخن را شروع کنید سطح سواد شما را خواهد فهمید.

 

حجت‌الاسلام دهشت ادامه داد: نباید خیلی از مباحث را شکافت یا از الفاظ خاصی استفاده کرد مثل الفاظ اصطلاحات خارجی یا توضیح بعضی مفاسد اجتماعی همچنان‌که رهبری نیز می‌فرمایند: بدتر از گناه، ریخته‌شدن قبح گناه است؛ بنابراین باید خیلی کلی از کنار برخی گناهان رد شد که اشاعه آن نباشد.

 

وی افزود: در پایان نیز ذکر مصیبت ائمه معصومین می‌شود، البته نکته این است که اشک مردم لازم نیست زیرا ممکن است از هر راهی استفاده شود تا مردم گریه کنند، مهم این است که ما راست بگوییم و خدایی نکرده با دروغ نخواهیم مستمع را بگریانیم.

 

وی در پایان، گفت: همچنین اگر روایتی خوانده می‌شود باید به سند آن اشاره شود که از کارهای خوب اهل‌سنت نیز است، یعنی سخنران نشان می‌دهد که این حرف من نیست؛ در گذشته حتی سلسله سند نیز گفته می‌شد که رعایت احتیاط‌های لازم شده باشد.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.