شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶
📄
حجت‌الاسلام ربانی بیرجندی بررسی کرد؛ جریان غدیر در کتب اهل‌سنت
۳۰۲ بازدید
ارسال شده در سایر نشست ها
حجت‌الاسلام ربانی بیرجندی بررسی کرد؛ جریان غدیر در کتب اهل‌سنت

مدرسه نواب ـ استاد حوزه علمیه خراسان اشاره بر اینکه مناقشه ما با اهل‌سنت در اصل جریان و خطبه غدیر نیست بلکه در مفاد آن است، گفت: علمای بزرگ اهل‌سنت همه این جریان را نقل کرده‌اند، پس جریان غدیر متواتر است یعنی به‌گونه‌ای نقل شده که یقین‌آور است و به مرور زمان در کتاب‌های مختلف به آن اشاره شده است حتی کتاب‌های لغت.

 

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، حجت‌الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی، استاد حوزه علمیه خراسان در سخنرانی کوتاهی که دیروز به مناسبت عید غدیر خم در این مدرسه داشت، گفت: جریان غدیر در کتاب‌های مربوط، نوشته شده که از همه مهم‌تر کتاب الغدیر علامه امینی است که نقل می‌کند، جریان غدیر خم با خبر واحد به دست نرسیده است، بلکه نقل آن متواتر است یعنی علمای بزرگ اهل‌سنت نیز همه آن را نقل کرده‌اند.

 

وی با اشاره بر اینکه مناقشه ما با اهل‌سنت در اصل جریان و خطبه غدیر نیست بلکه در مفاد آن است، گفت: علمای بزرگ اهل‌سنت از گروه اول یعنی صحابه، گروه دوم یعنی تابعیت، گروه سوم و گروه‌های دیگر همه آن را نقل کرده‌اند، پس جریان غدیر متواتر است یعنی به‌گونه‌ای نقل شده که یقین‌آور است و به مرور زمان در کتاب‌های مختلف به آن اشاره شده است حتی کتاب‌های لغت.

 

وی توضیح داد: دو آیه شریفه هم که دخالت مستقیم با این جریان دارد مورد تأیید و نقل بسیاری از علمای اهل‌سنت است، این دو آیه هر دو در سوره مائده بوده و مائده آخرین سوره‌ای است که بر پیامبر نازل شده است.

 

حجت‌الاسلام ربانی بیرجندی با اشاره به آیه 67 سوره مائده، گفت: این آیه دستور می‌دهد به پیامبر که جریان ولایت را برای مردم بازگو کند، البته احتمال دارد این آیه در منا نازل شده باشد، زیرا پیامبر حالتی داشتند که جو را آماده نمی‌دیدند و مردد بودند؛ همه، پیامبر را رهبر می‌دانستند ولی گروه‌گروه شده و عده‌ای دور خلیفه اول، عده‌ای دور خلیفه دوم و عده‌ای دور امیر مؤمنان(ع) بودند که به آن‌ها شیعیان علی می‌گفتند.

 

وی افزود: پیامبر از این گروه‌شدن‌ها ترس داشتند، بنابراین در آیه گفته شده که حقیقت را بگو، هر کس خواست بپذیرد و هر کس خواست نپذیرد و اگر پیام را نرسانی رسالت تو کامل نیست، بنابراین بعد از ابلاغ پیام نیز آیه بعدی آمد که اتمام و اکمال دین صورت گرفته است.

 

وی تصریح کرد: اکمال و اتمام گاهی در عدد است یعنی دین به چیزهایی تمام شد که می‌توان آن‌ها را شمرد، گاهی نیز به حقیقت اطلاق می‌شود، بنابراین هم اکمال عددی و هم اکمال مفهومی برای دین اسلام اتفاق افتاد؛ اما برخی افراد این دو آیه را مربوط به جریان‌های دیگری می‌دانند که جریان‌هایی جزئی است و در حدی نیست که خداود بفرماید امروز دین خدا کامل شده است.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان، یادآور شد: علامه امینی جریان غدیر را در آیات، در روایات پیامبر که اهل‌سنت نقل کرده‌اند، در شعر و در ادبیات بررسی کرده و گفته است که اگر این واقعه اتفاق نمی‌افتاد چرا آنقدر شعرای اهل‌سنت، شعرای شیعه و شعرای مسیحی درباره آن شعر گفته‌اند، در ادبیات عرب نیز چرا در کتاب‌های لغت کلمه غدیر آمده است؟

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در خطبه غدیر نیز اختلاف اندک است، گفت: خطبه غدیر خم توسط راویان اهل‌سنت و شعیه نقل شده است و ابوبکر بیهقی (346ق) اولین راوی اهل‌سنت است که این خطبه را نقل کرده، او رأس مذهب شافعی است و در کتاب حدیثی خود، السنن الکبری یک صفحه درباره غدیر آورده است.

 

وی افزود: این خطبه دو مطلب مهم دارد: اول حدیث ثقلین و دوم عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» که این دو جمله به‌همراه جمله‌ای دیگر، تنها متواترهای لفظی موجود است و بقیه متواترهای موجود، معنوی است، یعنی تا این اندازه درباره صدور آن یقین وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام ربانی بیرجندی، ادامه داد: دیگر در طول تاریخ از اهل‌سنت نداریم که خطبه غدیر را نقل کنند بلکه فقط اشاره‌ای کرده‌اند تا زمان احمد‌بن‌حجر حیتمی که او در کتاب السوائق المحرقه که در رد شیعه نوشته است، یک صفحه را به این حدیث اختصاص می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در میان شیعه اولین بار حدیث غدیر در امالی پسر شیخ طوسی نقل شده است، گفت: دلیل اینکه قبل از آن ذکر نشده این است که خطبه غدیر، خطبه حضرت زهرا و خطبه‌های امیر مؤمنان آنقدر بین مردم پخش بوده و همه بچه‌ها در مکتب آن را یاد می‌گرفتند که کسی فکر نمی‌کرد روزی ممکن است در آن بحث به‌وجود بیاید و باید ضبط شود؛ کتاب الاحتجاج مرحوم طبرسی در قرن هشتم اولین کتابی است که مفصل و با تمام جزئیات حدیث غدیر را آورده است.

 

وی تأکید کرد: حال اگر خطبه و جریان غدیر آنقدر در منابع اهل‌سنت آمده است پس اختلاف بر سر چیست؟ اختلاف در مفاد غدیر است، مردم خیلی احساساتی هستند و وقتی دیدند که ثقیفه تشکیل شده است به‌دنبال هم‌قبیله‌ای خود رفتند و اهل‌سنت به اجماع مردم، ‌جانشینی پیامبر را خلافت و چیزی دانستند که مردم می‌توانند خودشان درباره آن تصمیم بگیرند، در حالی که خود کسانی که به ثقیفه رفتند در روز غید غدیر به امیر مؤمنان(ع) تبریک گفتند که همه این‌ها در کتاب السوائق المحرقه آمده است.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
👥
گفت‌و گوها
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.