سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶
📄
«اندیشه‌های کلامی علامه مجلسی در باب معاد»، دفاع شد
۴۴۵ بازدید
«اندیشه‌های کلامی علامه مجلسی در باب معاد»، دفاع شد

مدرسه نواب ـ نگارنده این پایان‌نامه، گفت: علامه مجلسی به‌عنوان فردی اخباری شهرت یافته‌اند و ورود ایشان در نظریات کلامی بررسی‌شدنی است، در حالی که تخصص در احادیث داشته و کتاب عظیم بحارالانوار را تألیف کرده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، جلسه هفتاد و نهم دفاعیه پایان‌نامه‌های سطح سه این مدرسه با دفاع از پایان‌نامه «اندیشه‌های کلامی علامه مجلسی در باب معاد»، اثر حجت‌الاسلام ابراهیم رضایی‌پور، دانش‌پژوه رشته کلام اسلامی مدرسه نواب، هفته گذشته در این مدرسه برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام رضایی‌پور در ابتدای این جلسه در دفاع از اثر خود، گفت: رساله‌ یا مقاله‌ای با عنوان فعلی نوشته نشده و موارد اندکی که نزدیک به این اثر بوده نیز در مقدمه این پایان‌نامه آمده است؛ یکی از پرسش‌های اصلی که در این رساله با آن روبه‌رو هستیم، نظر علامه مجلسی نسبت به حاکمیت عقل در معاد است.

 

وی توضیح داد: علامه مجلسی به‌عنوان فردی اخباری شهرت یافته‌اند و جالب است که بگوییم ایشان در نظریات کلامی ورود پیدا کرده‌اند، در حالی که تخصص در احادیث داشته و کتاب عظیم بحارالانوار را تألیف کرده‌اند.

 

وی افزود: پرسش دوم اینکه نظر ایشان به‌عنوان کسی که در فن احادیث متبحر است، درباره معاد جسمانی و روحانی چیست و ایشان در مقابل شبهات اصلی بحث معاد چه نظری داشته و چگونه با مخالفانشان برخورد کرده‌اند.

 

نگارنده این پایان‌نامه با اشاره به پرسش سوم، گفت: جایگاه اعتقاد به معاد و اینکه این اعتقاد ضرورت دینی است یا خیر نیز در این اثر بررسی شده و موضع علامه مجلسی در برابر آراء دیگر متکلمان و فیلسوفان آمده است که بیشتر آراء علامه طباطبایی، مرحوم ملاصدرا و متکلمانی که نظرات مخالف علامه داشته‌اند نقد و بررسی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه این پایان‌نامه در 6 فصل تنظیم شده است گفت: فصل اول به بیان کلیات و بیان موضوع پایان‌نامه که توضیح اندیشه‌های کلامی علامه مجلسی است، می‌پردازد و شیوه بحث پایان‌نامه را یادآوری می‌کند؛ فصل دوم نیز زندگی و کارنامه علامه مجلسی، سیر تولد تا وفات ایشان، ویژگی‌های شخصی و معنوی ایشان، خدمات و نقات قوت ایشان در تألیفاتشان، اساتید و شاگردانشان و موضوعاتی از این قبیل را دربر دارد.

 

وی افزود: فصل سوم به ارتباط نقل و عقل در اسلام پرداخته که ابتدا رابطه عقل و دین به سه شیوه نص‌گرایان، عقل‌گرایان و هر دو با هم را بررسی کرده و در ادامه، موضوعاتی مثل دیدگاه حکمای اسلامی، مفهوم‌شناسی اخباری‌گری، اصطلاحات رایج اخباری‌گری، تقسیم آن‌ها به تندرو و میانه‌رو که علامه مجلسی از معتدل‌های اخباری بوده‌اند، موضع علامه مجلسی در اعتبارسنجی عقل، اشکالات علامه مجلسی بر متکلمان، فیلسوفان و دیگران آمده است.

 

حجت‌الاسلام رضایی‌پور، فصل چهارم را در خصوص ضرورت و تبیین معاد دانست و گفت: معاد و دین اسلام، اهمیت معاد در اسلام، اینکه اعتقاد به معاد از اصول دین است، تبیین معاد در لغت و اصطلاح، معاد اخروی، معاد جسمانی و روحانی، معاد جسمانی در آثار علامه مجلسی و موارد دیگر نیز در این فصل آمده است.

 

وی تصریح کرد: در فصل پنجم، شبهات مطرح در معاد در دیدگاه علامه مجلسی مطرح شده است از جمله شبهه تناسخ و آکل و مأکول، در فصل ششم نیز تقابل علامه مجلسی و علامه طباطبایی در مسائلی از معاد بررسی شده است مثل مسئله ارواح، در فاصله بین دو نفخه، نفخه صور و آثار آن، اختلاف این دو علامه در نفخه، خلود در عذاب در نظرات این دو دانشمند، چگونگی عذاب اخروی و... .

 

گفتنی است، در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام محمد اسفندیاری و داوود حیدری، اساتید داور، دکتر علیرضا کهنسال،‌ استاد راهنما و حجت‌الاسلام نقی‌زاده استاد مشاور نیز به بیان نظرات خود درباره این اثر پرداختند و پس از بررسی نهایی، نمره این پایان‌نامه اعلام شده و این اثر پذیرفته شد.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.