دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸
📄
جلسه نهم سخنرانی استاد قرائتی / لزوم استناد به قرآن در خطابه
۲۶۶ بازدید
ارسال شده در

جلسه نهم :مهارت های تبلیغ در قرآن

استاد:حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی

مدرسه علمیه عالی نواب مشهد مقدس16/3/1396 (یازدهم رمضان المبارک 1438)

موضوع:لزوم استناد به قرآن در خطابه

دلیل اصلی در عدم استقبال مردم از بعضی سخنرانی ها مستند نبودن سخنرانی به قرآن است . چنانچه سخنان ما پشتوانه قرآنی داشته باشد همه قبول می کنند و همه جا حرف اول را می زنیم.

چند خاطره از پذیرش حرف چنانچه مستند به قرآن باشد:

خاطره اول:

به مسجدی رفته بودم که اهالی مسجد بسیار اهل تهجد بودند ولی اهل گفتن مرگ بر آمریکا نبودند و می گفتند که نمی خواهیم مسجد سیاسی باشد و ما نیز اصلا سیاسی نیستیم، من از امام جماعت خواستم که چند دقیقه برای نماز گزاران صحبت کنم و ایشان اجازه دادند، من به نمازگزاران گفتم شما برخی از شرایط مؤمنان را دارید و بعضی را نه، گفتند کدام ها را داریم و کدام ها را نداریم؟ قرآن می فرماید« أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّدا»(فتح 29) مؤمنان باید اهل رکوع و سجده باشند «رکعا و سجدا» و شما اهل آن هستید ولی از دیگر صفات «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است که شما آن را رعایت نمی‌کنید، و از طرفی « أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ را مقدم بر رُکَّعاً سُجَّدا قرار داده ،  آن ها هم این مسأله را پذیرفتند و دلیل پذیرششان هم این بود که کلام من از قرآن بود، شما هم سعی کنید تمام کلامتان و استدلال تان از قرآن باشد.

خاطره دوم :

منطقه ای بود در اصفهان که افراد زیادی در آن قمه می‌زدند و نسبت به سخنرانی که  از قمه زدن صحبت می‌کرد بسیار حساس بودند. من وقتی برای سخنرانی رفتم به آنها گفتم می خواهم از قرآن برای شما بگویم واین آیه را خواندم . «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرینَ عَذابٌ أَلیمٌ»(بقره 104) در یکی از سخنرانی های پیامبر اکرم(ص) فردی عرضه داشت یا ایها الرسول راعنا یعنی مراعات ما را بکنید و آهسته تر صحبت کنید. کلمه راعنا معنی دیگری هم می دهد و آن  حمقنا  است  یعنی ای پیامبر ما را احمق کن و این باعث سوء استفاده یهودیان شده بود. آیه نازل شده بجای راعنا بگویید انظرنا که هم همان معنی را می دهد و هم دشمن سوء استفاده نمی کند.تطبیق این آیه با مسائل روز این است که شما برای امام حسین قمه می زنید و ثواب می برید اما تلویزیون اروپا شیعیان را خشونت طلب و خود آزار معرفی می کند. شما از مرجعتان بپرسید ما اجازه داریم طوری عزاداری کنیم که یهودیان به ریش ما بخندند یا نه؟ نه اینکه بپرسید ما می توانیم در عزاداری کمی ازخونمان را فدای امام حسین کنیم.!

نکته : در مسائل سیاسی دنبال گفتمان سازی و دادن شاخص ها باشید ،تطبیق آن را بر عهده مخاطب بگذارید.

اولین باری که امام خمینی ره فرمودند: حفظ نظام از نماز واجب تر است درک این مطلب برای من سنگین بود اما بعدا دیدم این جمله امام )ره( مستند قرآنی دارد. آن جایی که عده ای با تبل و آهنگ با قصد تجارت در زمان نماز جمعه وارد مدینه شدند و مردم از دور پیامبر رفتند، آیه نازل شد: «وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا» (جمعه 11) دراین آیه می فهمیم ترک رهبر و رها کردن او بدتر از رها کردن نماز است چون خدا می گوید پیامبر را ترک کردند و این کار را مذمت می کند و اگر نماز و یا خطبه را می خواست مورد اشاره قرار دهد از ضمیر «ها » استفاده می کرد این یعنی رها کردن رهبر بدتر از رها کردن نماز است.

اهل جناح بازی و زود داوری کردن نباشید، نگذارید که از شما سوء استفاده بشود و اهل تحقیق از کلام دیگران باشید حتی اگر عادلی این خبر را به شما داده بود زیرا شاید آن عادل خبر را از فاسقی شنیده باشد، بسیار مراقب این دست از مسائل باشید. پیامبر اکرم (ص)وقتی وارد مدینه شدند برای اینکه فریب بازی قبیله ای سران آنجا را نخورند فرمودند شتر را رها کنید هر کجا شتر نشست من به همان جا می‌روم. هر آنچه که بخواهید در قرآن است، حرفی نداریم که درست و خوب باشد و در قرآن نیامده باشد و در حدیث، اهل بیت به آن نپرداخته باشند، گول نخورید، برای طلبه زشت است که به حرف های این و آن جذب شود و از آن ها نقل کند و نداند که بهتر و کاملتر آن مطلب در قرآن و نهج البلاغه موجود است . لذا کسی حرف تازه ای نمی زند .

خطبه 25 نهج البلاغه نمونه کاملی از بیان خدا محوری، مردم سالاری و حقوق بشر است

حضرت در این خطبه چند دستور اساسی به مأمور جمع آوری زکات می دهد که خدا محوری؛ مردم سالاری و حقوق بشر در آن نهفته است .

کلماتی از قبیل« انْطَلِقْ عَلَى تَقْوَى اَللَّهِ، مِنْ حَقِّ اَللَّهِ ، ثُمَّ تَقُولَ عِبَادَ اَللَّهِ ، أَرْسَلَنِی إِلَیْکُمْ وَلِیُّ اَللَّهِ ، لِآخُذَ مِنْکُمْ حَقَّ اَللَّهِ» ، تماما اشاره به خدا محوری دارد . وکلماتی که ضمیر آنها "هم" است مثل «یُوَصِّلَهُ إِلَى وَلِیِّهِمْ ، فَیَقْسِمَهُ بَیْنَهُمْ، أَنْ تُخَالِطَ أَبْیَاتَهُمْ«، اشاره به مردم سالای دارد و کلمات عدالت ، رفاه و انصاف بر حقوق بشر دلالت می‌کنند. برخی فریب بعضی از حرف های به ظاهر زیبا را می خورند باید طلبه ها مراقب باشند هر چه که ما می خواهیم در قرآن و سیره اهل بیت موجود است، برخی از دنیای غرب حرف می زنند می گویند حقوق بشر، در جامعه جهانی به نوعی همه مانند گرگ به دنبال دریدن یکدیگر هستند مانند اینکه ما بگوییم حقوق گرگ ها، حقوق گرگ ها معنی نمی دهد، حقوق بشر را امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه ارائه می دهد، دموکراسی دینی و مردم سالاری را حضرت در نامه های خود تشریح می کنند، این یک حقیقت است که در غرب تمدنی نیست تا گفت‌وگویی باشد، ما طلبه ها نیز اگر دست مان از قرآن پر باشد همه جا حرف اول را می زنیم.

خاطره سوم: سخنرانی بین علماء اهل سنت

خداوند می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم‏»(نساء 59) . چرا شما «وَ أُولِی الْأَمْر» را به پیشوانان و سران کشور ها می‌گیرید.این حرف ضد قرآن است. خداوند می فرماید از «وَ أُولِی الْأَمْر» اطاعت کنید ولی در چند جا می فرماید از این افراد پیروی نکنید. َ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ(اعراف 142) و َ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذینَ لا یَعْلَمُون (جاثیه 18) و وَ لا تُطِعْ کُلَّ حَلاَّفٍ مَهین‏ (قلم 10)  و فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبین‏(قلم 8)   . حال شما به کودکی بگویید لبنیات بخور ولی ماست، پنیر و خامه نخورید پس معلوم می‌شود چه بخورد(شیر خوردن) .اطاعت ما هم از هر أُولِی الْأَمْری نیست باید این أُولِی الْأَمْر معصوم باشد.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه:h.navab@chmail.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.