جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
📄
جلسه پانزدهم سخنرانی استاد قرائتی / فائزون در قرآن(شهادت بالاترین مقام)
۱۴۱ بازدید
ارسال شده در

 

جلسه پانزدهم : مهارت های تبلیغ در قرآن

استاد: حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی

مدرسه علمیه عالی نواب مشهد مقدس23/3/1396 (هجدهم  رمضان المبارک 1438)

موضوع:  فائزون در قرآن(شهادت بالاترین مقام)

آدرس تلگرامی:@h_navab

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال اول: چرا با وجود اینکه قاتل امیرمومنان(ع) یک نفر بود ولی برای لعن از جمع قاتلان استفاده می کنیم؟ یکی از اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان گفتن100 مرتبه «اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین» خدایا قاتلین امیرالمومنین علی علیه السلام را لعنت کن. چرا نمی‌گوییم: «اللَّهُمَّ الْعَنْ قَاتَلَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین» و جمع می‌بندیم «اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین» یعنی کسانی که امیرالمومنین را کشتند، لعنت کن.

 جواب: درست است که ابن ملجم امیرالمومنین را شهید کرد اما این شخص نبود، درواقع کسانی که به قتل امام علی علیه السلام راضی بودند آنها هم جزو قاتلین حضرت به شمار می روند. کسانی که با هم پیوند مکتبی دارند در اعمال هم شریک هستند . خداوند متعال در قرآن می فرماید : «فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ‏ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها»(شمس 14). یعنی شتر صالح (ع) را کشتند در صورتی که باید می فرمود فعقرء یعنی کشت نه کشتند درواقع اشاره به همین نکته دارد که عده ای که در ظاهر نکشتند ولی راضی بودند آنها هم شریک اند.در آیاتی دیگر خداوند می فراید :« َ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَق»‏ )آل عمران 181) آنها انبیاء را می کشتند در صورتی که یهودیان گذشته انبیاء را می کشتند ولی قرآن یهودیان زمان پیامبر را توبیخ می کند.

سؤال دوم: حضرت امیرمومنان(ع) می دانستند شب قدر ضربت می خورند ولی چرا به مسجد رفتند؟ بله ،حتی 30 سال قبل پیامبر در خطبه شعبانیه اشاره به ماه رمضانی کردند که حضرت علی علیه السلام در آن ماه شهید می شوند بعد حضرت علی (ع) سه مرتبه  فرمودند (أفی سَلَامَةٍ مِنْ دَیْنِی)؟ آیا وقتی که ضربت می‌خورم دینم سالم است؟ «وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ» ( آل عمران 158) و اگر (در راه خدا) بمیرید یا کشته شوید (به رحمت ایزدى در پیوسته و) به سوى خدا محشور خواهید شد. (158).

پاسخ: ، مثال پلیس اسلحه‌ به مامور خود می دهد ولی حق استفاده اختصاصی ندارد؛ خداوند نیز سه اسلحه معجزه(کرامت)، دعای مستجاب و علم غیب به امام معصوم(ع) داده است ولی ایشان حق استفاده اختصاصی ندارند. پس چه فایده ای دارد ؟ می گویند اینها را داشته باشید هر جا اجازه دادم استفاده کنید. رئیس بانک کلید گاوصندوق را دارد و می داند درون آن پول است اما اگر پول نیاز داشته باشد برای امورات شخصی باید از دوستان خود قرض کند حق استفاده از پول های صندوق را ندارد.خداوند هم سه اسلحه به معصوم علیه السلام داده 1. دعای مستجاب 2. علم غیب 3. معجزه  این سه اسلحه باید برای  هدایت مردم استفاده شود نه نفع شخصی . امام جواد علیه السلام اگر انار بخواهد باید تا فصل انار صبر کند اما اگر عده ای شک در امامت ایشان کردند و درخواست سبز کردن درخت خشک راکردند امام استفاده می‌کند.

چرا استفاده شخصی ممنوع است؟ اگر امام از علم غیب یا معجزه برای نفع شخصی استفاده کنند از امامت می افتند.مثلا امام حسین علیه السلام روز عاشورا با دعا دشمن را نابود کند و بعد به دیگران بگوید به جبهه بروید ، می گوید چرا خودتان تا شمشیر دشمن را دیدی نفرین کردید؟ اگر شهادت خوب است چرا خودتان نرفتید؟در واقع در تضاد با هدف از امامت آنهاست (نقض غرض است).اگر مانند حضرت موسی امام حسین هم معجزه می کردند و از زمین آب جاری می کردند دیگر نمی توانست بگوید در راه خدا تشنگی بکشید هجرت کنید و ...پس باید حجت بر مردم تمام شود.اگر معصوم زن نداشتیم چگونه یک الگوی عملی برای بچه داری ، همسر داری و خانه داری زنان معرفی می کردیم؟اگر معصوم استفاده اختصاصی کند حرفشان از ارزش می افتد.پس حضرت امیر می داند شهید می‌شود ولی حق استفاده از این علم را ندارد مثل رئیس بانک که می داند در صندوق پول است اما حق استفاده ندارد.

شهادت بالاترین مقام : در قرآن 18 گروه را خداوند جزء فائزون برشمرده است.امام علی علیه السلام بعد از ضربت خوردن فرمودند «فزت» یعنی 18 پله را بالا رفتم ، به آخرین درجه رسیدم .حضرت امیر 70 کمال دارند که احدی روی کره زمین ندارند مثلا همسر ایشان هم معصوم است.راجع به هیچ کدام از کمالاتشان نفرمودند« فزت» فقط شمشیر که خوردند فرمودند فزت پس معلوم می‌شود بالاترین مقام شهادت است .

نکات مهارتی: نکته اول : در سخنرانی تولیدات جدید داشته باشید

نحوه تولید مطلب جدید از قرآن و احادیث با پیوند آنها به یکدیگر است . کشاورز میوه های مختلف را به هم پیوند میزند میوه جدیدی تولید می کند .اگر قرآن را به قرآن و یا حدیث را به حدیث وهمچنین قرآن را به حدیث پیوند بزنید تولید جدید دارید.خیلی از آیات در کنار ه یکدیگر را توضیح می دهند .

خاطره:شخصی به من گفت پدر و مادرم در کوچکی مرا رها کردند و رفته اند هیچ کاری هم برای من از لباس و تغذیه و تربیت نکردند آیا مشمول «وبالوالدین احسانا» می شوم؟ گفتم بله .قرآن می فرماید «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ‏ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْها» (احزاب 15) 9 ماه مادرت شما را حمل کرد .درد زایمان را تحمل کرد .

نکته دوم: جواب هایتان قرآنی باشد.

خداوند متعال در قرآن می فرماید " َقَدْ کانَ فی‏ یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آیاتٌ‏ لِلسَّائِلینَ "(یوسف 7) هر سوالی پرسیدن جوابش در قرآن هست. مثلا لباس ما چه رنگی باشد لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرین(بقره 69).رنگ باید طوری باشد تا کسی که آن را می بیند شاد شود.یک دانشگاه با این آیه داریم (روانشناسی رنگ ها) .آیه ای برای پلیس جاده ها "سیرُوا فیها لَیالِیَ وَ أَیَّاماً آمِنینَ‏ " (سبا18)

نکته سوم : ذکر مصادیق و مثال های عملی از مطالب بیان شده

1.     حضرت فرمودند (افِی سَلَامَةٍ مِنْ دَیْنِی)؟ آیا وقتی که ضربت می‌خورم دینم سالم است؟ از اینجا معلوم می شود  در سوال پرسیدن سوالات کلیدی بپرسیم .حضرت نفرمودند چه کسی من را می کشد .

2.     حضرت با وجود علم به شهادت مسجد را ترک نکردند پس اگر در راه مسجد سرت شکسته شود دست از مسجد نکشید.

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.