جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
📄
به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب ، جلسه اساتید ادبیات عرب با موضوع « نقد کتاب الکافی فی المفردات » بعدظهر چهارشنبه 10آبان ماه در سالن آقا مصطفی خمینی(ره) مدرسه برگزار شد
۴۰ بازدید
به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب ، جلسه اساتید ادبیات عرب با موضوع « نقد کتاب الکافی فی المفردات » بعدظهر چهارشنبه 10آبان ماه در سالن آقا مصطفی خمینی(ره) مدرسه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب ، جلسه اساتید ادبیات عرب با موضوع « نقد کتاب الکافی فی المفردات »  بعدظهر چهارشنبه 10آبان ماه در سالن آقا مصطفی خمینی(ره) مدرسه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب ، جلسه اساتید ادبیات عرب با موضوع « نقد کتاب الکافی فی المفردات »  بعدظهر چهارشنبه 10آبان ماه در سالن آقا مصطفی خمینی(ره) مدرسه برگزار شد

در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین مهدی رضایی عضوگروه علمی ادبیات حوزه علمیه خراسان و داور جلسه ، ضمن خیر مقدم به اساتید جلسه و معرفی مولف کتاب الکافی فی المفردات به اهمیت موضوع نقد کتاب  و استمرار این جلسات پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قاسمی ضمن تقدیر و تشکر از تمام کسانی که کتاب را نقد کردند به تبیین و توضیح  تالیف خود پرداخت.

در ادامه جمعی از مدرسین کتاب الکافی فی  المفردات به نقد کتاب پرداختند برخی کتاب را خالی ازاستدال و روش دانستند و برای تدریس مناسب نمی دیدند، چرا که طلبه برای  فهمیدن مسائل نیاز به استدال دارد و این کتاب از این جهت با مشکل اساسی رو به رو است برخلاف کتاب مغنی الادیب.

و در ادمه منتقدین این کتاب را به عنوان معیار کتب درسی حوزه مناسب ندانستند  و برای مجتهد شدن در مباحث ادبی کافی ندانستند و  از این کتاب به عنوان مرجع برای یادگیری مباحث بیشتر یاد کردند . و ابراز داشتند می توان طلاب را به سه دسته ضعیف متوسط و قوی تقسیم کرد و این کتاب برای طبقه متوسط از طلاب مناسب می باشد. واین کتاب را کافی برای طلاب نمی دانستد و اسم کافی برای آن مناسب نبود.

 منتقد بعدی این کتاب را از سه جهت شکل ، محتوا ، تنظیم دارای ضعف دانستند و کتاب را خالی از استدال و تمرین می دانستند

نقد دیگری که به این کتاب شد این بود که، تمارین کتاب را بر یک ساختار و خالی از تنوع دانستند و برای طلبه و استاد خستگی می آورد.

نقد دیگر از جهت شکل ظاهری کتاب بود، تبیطق ضمائر در چندین جای کتاب تناسب ندارد، با این که در مقدمه فرموده اند که مباحث شاذ را ذکر نکنند از جهت حروف چینی و فونت مشکل دارد .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قاسمی  در مقام پاسخ پرداختند وی گفت این کتاب استدلالی و آموزشی نمی باشدو در مبحث کتاب آموزشی دو نظریه  وجود دارد اول اینکه باید در کتب آموزشی ، متن باید سخت باشد تا در ادامه مباحث ذهن فعال داشته باشد. نظریه دوم متن عربی باید سلیس و روان باشد وی در ادامه گفت نظریه درست همین نظریه دوم میباشد و کتاب الکافی فی المفردات هم برا اساس نظر دوم تالیف شده و سلیس بودن متن با اضافه تمرین  طلبه را به هدف که، فهم درست از متون عربی باشد می رساند. وی در ادامه فرموند در ادبیات عرب باید یک سری قواعد را یاد بگیریم و بر متون عربی تطبیق دهیم و متون عربی را بفهمیم. حجت الاسلام والمسلمین قاسمی در ادمه فرمودند این کتاب را براساس کتاب مغنی ادلایب تالیف کرده اند.

در آخر جلسه حجت الاسلام و المسلمین رضایی، استاد داور اشکلات را به دو بخش سلیقه ای ، جزیی ، موردی ویا ساختاری تقسیم کردند. وی توضیح کامل درمورد نظام جامعه حوزه علمیه خراسان  دادند وفرموند که این کتاب هرچند نقد اساسی دارد هست ولی این کتاب از آنجا که عدلی ندارد یقیقنا برای حوزه مناسب است ولی باید اشکالات ساختاری آن اصلاح شود. چرا که در فضایی آموزشی تعارف راه ندارد و کتاب باید اصلاح شود.در پایان جلسه هدیه ای از طرف مدرسه ادبیات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به حجت الاسلام والمسلمین قاسمی تقدیم گرددید.

تهیه گزارش: محسن شعبانی

  • (۰) دیدگاه
  • نام شما
    دیدگاه شما [ضروری]
    ايميل شما
    كد داخل تصویر را وارد نمایید [ضروری]
    (بارگذاری تصویر ديگر)
گزارش نشست
ارتباط با ما

آدرس: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی‌(علیه‌السلام)، خیابان آیت‌الله شیرازی، جنب مسجد ملاهاشم

تلفن: 32259559/ 32214133-051

رایانامه: news@h-navvab.ir

ارسال پیام
اشتراک خبرنامه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روابط‌عمومی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد است.