برگزاری درس اخلاق هفتگی با حضور حجت الاسلام والمسلمین کفیل

حجت الاسلام والمسلمین کفیل در ابتدای درس اخلاق بیان داشتند:

هدیه به پیشگاه امام عصر عج صلوات تقدیم کنید.

ابوحمزه ثمالی ۴ امام را درک کرده است و از رمان امام سجاد علیه السلام زندگی میکرد تا زمان امام کاظم علیه السلام. در زمان امام صادق علیه السلام؛ حضرت کسی را به دنبال ابوحمزه فرستادند و فرمودند به او بگویید پیش ما بیاید. ابوحمزه وقتی به محضر امام رسید منتظر دستوری از طرف امام بود ولی حضرت نگاهی کردند و فرمودند: یا اباحمزه انی لاستریح اذا رایتک: ابوحمزه دلم برات تنگ شده بود؛ نگاه به تو راحتی من و آرامش من هست. خدایا به نور نبی خاتم در این ایام مبارک و به نور وجود امام رضا علیه السلام ما را آرامش قلب امام عصرمان قرار بده و ان شالله این چند دقیقه بحث مفیدی را مطرح کنم به برکت صلوات بر پیامبر و خاندانش.

راغب در مفردات میگه که منّ در قرآن ۳ جا به معنای لطف عظیم است. منّ معنای مشهورش منت گذاشتن است اما منت حقیقی یا به تعبیر دقیق تر لطف عظیم است که یک جا در مورد بعثت نبی خاتم است و می فرماید لَقَد مَنَّ اللّهُ عَلَى المُؤمِنینَ (آل عمران ۱۶۴) یعنی خداوند یک لطف عظیمی در حق مومنین کرد. یک جای دیگه بحث هدایت است و می فرماید قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلَامَکُمْ (حجرات ۱۷) یعنی منت نگزارید اسلام تان را بر من بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ. یک جا واژه اسلام است و یک جا واژه ایمان است. شما اسلام را منت می گذارید اما خداوند یک لطف عظیمی کرد به شما که شما ها را هدایت کرد للایمان. این ایمان یعنی ولایت امیر المومنین علیه السلام. اصلا واژه ایمان در یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا متولی بر ولایت دار بودن است. به تعبیری یک جا بعثت نبی خاتم است و تکمله اش ولایت حضرت امیر است و مورد سوم وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ (قصص ۵) است که یک لطف عظیمی در حق مستضعفین عالم میشه وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ. خب این کلمه منّ آیات قرآن.

پس بعثت لطف عظیم است و انصافا  لطف عظیم خداوند بود. جالبه خداوند می فرماید لَقَد مَنَّ اللّهُ عَلَى المُؤمِنینَ یعنی این لطف عظیم فقط برای مومنین شد. واژه ایمان در قرآن خیلی مهم هست. خداوند متعال یک فیض رحمانی دارد و یک فیض رحیمی. فیض رحمانی فیض دادنی است اما فیض رحیمی فیض گرفتنی است. فیض رحمانی خداوند به همه می رسد چه اسرائیل، آمریکا، ایران، شیعه، سنی، مسیحی.

خداوند در قرآن می فرماید من رب العالمین ام و هم می فرماید خالق السماوات و الارضین ام. یعنی در همه جا خودش را بصورت جمع بکار می برد. اما در یکجا خودش را بصورت اختصاصی میگه: اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا (بقره ۲۵۷) یعنی من فقط و فقط برای مومنین ام. یعنی ولایت من فقط برای مومنین است. در اینجا هم با اینکه نبی خاتم رحمه للعالمین هست و پیامبر جهانیان هست اما آیه می گوید: لَقَد مَنَّ اللّهُ عَلَى المُؤمِنینَ. یعنی فقط مومن داره از پیامبر استفاده میکنه و از نور نبی خاتم بهره میبره.

یک گام بریم جلوتر. هرچه آدم مومن تر باشه سفره نشین بهتری بوده برای پیامبر. إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یعنی پیامبری برانگیخت از بین خودشان. خب. که چکار کند؟ پیامبر آمد تا یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ اعجاز قرآن را برای مردم مطرح کند و این کتاب آسمانی برای مردم تلاوت بشود. و دو اتفاق جدی بیافتد. من همیشه خودم اینجوری ترجمه می کردم که در ۳ جای قرآن تزکیه بر تعلم مقدم شده پس تزکیه اصل است و باید اول به تزکیه پرداخت. اما جدیدا جمله ای را از آیت الله شیرازی دیدم که برای خودم خیلی مفید بود. ایشان می گوید: اصلا علم بدون تزکیه اشتباه هست. یعنی اگر به کسی علم بیاموزیم ولی تزکیه رخ ندهد این علم  نجات از جهل نیست بلکه علمی می شود در مقابل دین و در مقابل فطیرت توحیدی و این علم حجاب اکبر می شود. اصلا علم بدون تزکیه بیخود اسست و اگر آدم به این توجه کند بیش از اینکه در حوزه دنبال علم باشد باید دنبال تزکیه باشد. و وقتی هم نمی گیرد تزکیه. نمیگم دنبال سبحان الله گفتن باشه البته بعضی از اهل دقت؛ خدا رحمت کنه آمیرزا جواد آقا ملکی تبریزی صاحب المراقبات رو ایشون ماه رجب که میرسه به طلبه ها توصیه می کند در رجب کسب علم را کمتر کنید و عبادت تون رو بیشتر کنید. کسب علم هم عبادت هست؛ اونی که به ذهن شما میرسه به ذهن منم میرسه ولی میرزا جواد آقا میخواد بگه این ماه ذکر تون رو بیشتر کنید یا سجده تون رو طولانی تر کنید. این رو یک عارف و عالم گفته. گفته اگر میخوای کسب علم کنی باید پیوند توحیدی تو محکم باشه. بزرگواران طبق آیه تزکیه باید اول رخ بدهد.

هر صفت اشتباهی که در آدم باشه، این صفت اشتباه با آدم بزرگ میشه و رشد پیدا میکنه. و واقعا بر آدم حجاب میشه. بعضی از اساتید ما که حجره می آمدند واقعا گریه می کردند. بهشون میگفتیم چیشده؟! چرا گریه می کنید؟! میگفتن میاییم غصه میخوریم که اون صفاتی که توی حجره کسب نکردیم بعدش هرچه که کردیم نشد اون صفت رو کسب کنیم. اون موقعی که نوجوان یا جوان بودیم و راه برای ما بازتر بود که استفاده کنیم، نکردیم. این تزکیه خیلی مهم هست. خب آیه میگه تزکیه و به دنبالش علم را هم توضیح میدهد. چه کرد نبی خاتم!!! یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ. حضرت هم اینا رو آموزش داد و هم نسبت به اینها زمینه های حکمت شان را فراهم کرد. وَ تُؤْتَوْنَ الْحِکْمَهَ فِی زَمَانِهِ یعنی اوج حکمت زمان امام عصر هست وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا (بقره ۲۶۹) یعنی خیر کثیر حکمت است و پیامبر آمد جدی این گام ها را برداشت. به چه وسیله ای؟ من امروز میخواستم پیرامون وسیله صحبت کنم ولی زمان محدود هست. بطور اجمال راه اجرا آن را اشاره میکنم.

راه اجرا عملی نبی خاتم حاکمیت دین اسلام است. پیامبر اگر آمد برای آن آیات گفته شده این سیرش با حاکمیت دین است.با منبر رفتن، کتاب نوشتن و وعظ کردن نیست. سیرش این است که اسلام حاکم دین باشد. این بعثتی که ما صحبت می کنیم و پیامبر برانگیخته شد، خب پیامبر میشد منبر بره، خطابه داشته باشه، آیه ای که نازل میشه برای مردم بخواند اما خداوند می فرماید: لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ یعنی اصلا پیامبر را برانگیختیم که زمینه حاکمیتش را فراهم کنیم. پیامبر اگر بخواهد حرفش را عملی کند باید حاکم شود.

عزیزان من طلبه کسی است که برنامه ریزی برای حاکمیت دین بکند. یکوقت من حوزه می آیم و برنامه ریزی می کنم تا یک منبری خوبی بشوم یا نویسنده خوبی بشوم. حضرت امام غدیر را فهمیدند، بعثت نبی خاتم را فهمیدند، اصلا فهمیدند نبی خاتم برای چی مبعوث شده بود. فهمیدن بدون حکومت دینی اصلا نمیشه حرف اساسی دین را زد. مقام معظم رهبری وقتی که کردستان رفتند فرمودند اگر کسی در جزیره دور افتاده ای تشکیل حکومت دینی دهد این کارش از هزاران منبر و هزاران کتاب نوشتن مهمتر و مفیدتر است. یکوقت هست یک طلبه ای میگه اثر وجودی من این بود که ۳۰۰ جلد کتاب نوشتم، یا هزار تا منبر رفتم و منبرهای مشهد دست منه اما یک طلبه ای میگه خدایا من تونستم در فلان محله مشهد دین را حاکم کنم. حضرت امیر در نهج البلاغه می فرمایند: فَلَیْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیَّهُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاهِ (خطبه ۲۱۶) مردم صالح نمیشوند مگر با صالح شدن مدیران یعنی تو مدیر شو تو باید اجرا و قدرت دستت باشه تا دین را حاکم کنی. بیشترین آخوند ما در وزارت آموزش و پرورش است. ما صد هزار مدرسه داریم در کشور حالا اگه یک پنجم ان طلبه بره یعنی ۲۰ هزار طلبه در مدارس داریم. اما این تعداد هیچ نقشی ندارند. یک اتفاق جدیدی افتاده چند وقت پیش که یک معاون وزیر ۳۵۰۰ نفر  معلم سنی را در گزینش جذب میکنه. این قدرت است و پیامبر آمد تا این قدرت را در دست بگیرد. طبق فرمایش حضرت امیر تو باید تمام دغدغه ات این باشه تا قدرت دستت باشه. حالا ما تمام نمازهای وزارت را دست می گیریم میگیم خداروشکر حوزه ما نماز آموزش و پرورش رو داره. بیایید رصد کنید که چقدر قدرت داره حوزه علمیه.

این حاکمیت دین دغدغه پیامبر بوده است. حضرت زهرا برای امامت حضرت امیر که جون ندادند چون امامت جعل خداوند است. حضرت برای حاکمیت حضرت امیر جون دادند. خدا لعنت کنه عبدالله بن زبیر رو. عبدالله بن زبیر از سال ۶۱ تا ۷۴ حاکم شد و از ۶۴ بعد از بدرک واصل شدن یزید قدرتش بیشتر شد. یک کسی به عبدالله بن زبیر گفت تو ۴۰ خطبه نماز جمعه خوندی اما یکبار اسم پیامبر رو نبردی. یعنی امام جمعه مسلمین یکبار اسم پیامبر رو نبرده. گفت چون پیامبر یک نسلی داره (زمان امام سجاد علیه السلام) میترسم اینها دچار عجب بشوند و با خودشون بگن اسم ما در صلوات داره گفته میشه. میگن عبدالله بن زبیر اسم پیامبر رو که در خطبه نماز جمعه که نبرد هیچ حتی دستور داد که صلوات که میفرستید آل محمد رو نگید. گفتن بابا آل محمد جز صلوات هست. گفت من ۴۰ سال بغض این خانواده را داشتم، الان که قدرت دست من هست میخوام آل محمد رو حذف کنم تا آرام آرام اسم پیامبر رو حذف کنم. اون وقتی قدرت پیدا میکنه تمام دغدغه اش حذف نام نبی خاتم و اهل بیت است.

ما در جریان حاکمیت باید این توجه را داشته باشیم که این نام احیا شود. اگر پیامبر یک موقعی به امیر المومنین فرمودند: یاعلی در عالم هستی فقط خداوند و تو من رو شناختید. پس باید این شخصیت رو برای مردم تبیین کرد. نباید فقط بگیم رسول خدا ساده زیست بود، نماز شبش اینطور بود، آدم خوبی بود. اینا رو جامعه ما میدانه و میگه او پیامبر خدا بود و نماز شب برایش واجب است. باید در بین مردم این را جا بیندازیم که پیامبر دغدغه اش حاکمیت دین بود. که متدینین ما سکولار نشوند. که مسجدی های ما سرشون توی لاک خودشون نباشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید