بی‌تفاوتی نسبت به اقامه دین، توجیه‌پذیر نیست

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت اقامه دین و هدف تشکیل نظام اسلامی، اظهار کرد: وظیفه داریم که این نظام را برای اقامه دین حفظ کنیم و بی‌تفاوتی نسبت به آن توجیه‌پذیر نیست.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) که صبح امروز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با اشاره به وضعیت کشورهای عربستان و حاشیه خلیج فارس و با بیان اینکه در حکومت‌های طاغوتی هم دینداران و مسلمانان حضور دارند و اعمال فردی دینی‌شان را انجام می‌دهند، گفت: این اقامه دین نیست؛ اقامه دین با دیندار بودن مردم متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما با همت امام راحل(ره) که یاری خداوند و عنایت حجت خدا را در پی داشت، حکومت و نظام دینی شکل گرفته است تا اقامه دین شود، اظهار کرد: ما وظیفه داریم که این نظام را برای اقامه دین حفظ کنیم و بی‌تفاوتی نسبت به آن توجیه‌پذیر نیست.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مردم درد دل‌هایی دارند که باید به آن‌ها گوش داد و سنگ صبور شان باشیم و با ایشان احساس همراهی و همدردی کنیم، اما در ضمن وظیفه داریم ایشان را توجیه کنیم که حضور کمرنگ در پای صندوق‌های رأی به اسلام آسیب می‌زند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی، دست طمع دشمنان را قطع می کند و مصونیت، قدرت و امنیت را برای کشور به ارمغان می‌آورد، گفت: مردم غیور ما هیچ وقت اجازه نمی‌دهند که نتیجه اعمال و رفتارشان، طمع کردن دشمن به خاک کشور باشد.
وی با تأکید بر اینکه اگر دشمن احساس کند که مردم نسبت به نظام، حکومت و انقلاب شان بی‌تفات شده‌اند و آینده و سرنوشت کشور برای آن‌ها مهم نیست، مانند ابتدای انقلاب حمله نظامی می‌کند و اضافه کرد: حضور کمرنگ در انتخابات، دشمن را پررو و جری و لبه تیغ آنان را علیه نظام و کشور و اسلام تیزتر می‌کند؛ در آن صورت آن‌ها فقط به نظام متعرض نمی‌شوند، بلکه چشم طمع به ایران دارند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: کارهای بسیاری از ابتدای انقلاب انجام شده که باید مردم نسبت به آن‌ها آگاه باشند و البته کارهای زیادی هم باقی مانده است و ما وظیفه داریم شاخص‌های انتخاب صحیح از جمله دلسوز، خدمتگذار، ضدفساد، ضدرانت و پرهیز از دنباله‌روی اهداف شخصی بودن را به مردم گوشزد کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین سه بعد علمی، معرفتی و توحیدی و بعد سیاسی شخصیت امام صادق (علیه‌السلام) پرداخت و ابراز کرد: امامین باقر و صادق (علیهم السلام) در دورانی زیست می‌کردند که بهترین فرصت برای بیان حقایق دینی و تفسیر و تبیین مسائل دینی و رفع شبهات و سوالات و ابهامات وجود داشت و ایشان از این فرصت برای تربیت شاگردان، فقاهت اسلام و تبیین مسائل توحیدی، بهترین استفاده را کردند.
وی با اشاره به اینکه ما تنها در مسائل فقهی مدیون امام صادق (علیه‌السلام) نیستیم، گرچه فقه ما متبرک شده و برگرفته از درس‌های ایشان است، ابراز کرد:آن حضرت در زمینه‌های مختلف، شاگردانی برجسته و مبرّز تربیت کردند و هیچکس قدرت رقابت و مناظره حتی با شاگردان ایشان را نداشت و علما، دانشمندان، متکلفین، ادبا و فقهایی که به محضر این امام همام می‌آمدند را برای مباحثه، ابتدا خدمت شاگردان خود ارجاع می‌دادند.
وی اضافه کرد: بزرگان دانشمندان، از مسلمان و غیر مسلمان، در برابر قدرت علمی امام صادق (علیه‌السلام) سر تعظیم فرود می‌آوردند و نمی‌توانستند این عظمت و بزرگی را نادیده بگیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در مورد سلوک معرفتی و توحیدی امام صادق (علیه‌السلام) نیز گفت: ایشان تمام اسرار را نمی‌توانستند به همه شاگردانشان بگویند و کم بودند افرادی که قدرت فهم و درک مراتب سلوکی و معرفتی آن حضرت را داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: حکومت‌های جبار و غاصب، هیچگاه متعرض دیگر فقها نمی‌شدند، زیرا درس امام صادق (علیه‌السلام) متفاوت بود و تنها به بیان احکام شرعی اکتفا نمی‌کردند، بلکه مشکلات جامعه و احیاء حقیقی دین را مدنظر داشتند.
وی افزود: مکتب و درس امام صادق (علیه‌السلام) و استدلال و منطق ویژه ایشان، حکومت زمان را به چالش می‌کشاند و بی‌نصیبی دستگاه حاکم آن دوران از آگاهی دینی و اداره کشور را بر اساس علم و اندیشه به جامعه القا می‌کرد و بر این اساس حاکمان جور با تقویت و تکیه بر عالمان درباری می خواستند که نام امام صادق (علیه‌السلام) کمرنگ شود، اما این حرکت‌های ابلهانه کمترین تاثیری در عظمت ایشان نداشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در پایان گفت: امام صادق (علیه‌السلام) در ضمن درس‌ها و تربیت شاگردان، موارد تحریف در فقه اسلام که توسط عالمان درباری انجام شده بود را بیان می‌کردند و در واقع فقه درباری را در برابر فقه جعفری و اسلام ناب به چالش می‌کشاندند.

نویسنده: (سمعی و بصری)

نظرات شما برای ما ارزشمند است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین اخبار