سخنان حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی پیرامون شخصیت علمی مرحوم امام خمینی (ره)

با توجه به فرارسیدن ۱۴ خرداد سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی به شخصیت علمی امام خمینی ره علیه پرداختند.

استاد ربانی بیرجندی با اشاره به شخصیت مرحوم امام ره فرمودند: شخصیت امام (ره) به اساتید بزگوار و خانوداه بزرگوارشان برمی گردد. پدر ایشان یکی از فحول شیعه می باشد.امام خمینی اگر چه متولد خمین از شهر اصفهان است اما وقتی شنیدند که مرحوم شیخ عبدالکریم حائری به اراک آمده اند با برخی از طلاب به اراک رفتند و به محضر آیت الله شیخ عبد الکریم حائری رفتند.آیت الله شیخ عبدالکریم حائری از شاگردان برجسته میرزای شیرازی است و ایشان یکی از اسوه های درس میرزای شیرازی بوده است و درس میرزای شیرازی به مکتب سامرایی معروف بوده است.شیخ عبدالکریم بعد از مدتی حضور  در اراک، به قم امدند و حوزه علمیه قم را تاسیس کردند لذا ایشان موسس حوزه علمیه قم هستند.

این استاد سطوح عالی حوزه در ادامه افزودند: در حوزه علمیه قم شاگردان برجسته ای که به اراک رفته بودند، اطراف شیخ عبدالکریم حائری را گرفتند از جمله آن افراد مرحوم امام خمینی ره است.  مرحوم امام خمینی وقتی در درس شیخ عبدالکریم شرکت کردند مبانی تفکر ایشان را گرفتند.مرحوم امام وقتی در حوزه علمیه قم جزء اساتید تراز اول شدند، بحث هایی مثل طهارت و بیع را شروع کردند و کتاب بیع و مکاسب محرمه حاصل همین درس های ایشان بود. مرحوم امام در سال ۱۳۴۳  سخنرانی هایی در مورد وقائع ایران ایراد کردند و این باعث شد که ایشان را تبعید کنند. تبعید ابتدا به ترکیه انجام شد که مرحوم امام به مدت دو سال در ترکیه بودند و ایشان در ترکیه حواشی خود را به وسیله النجات نوشتند.وقتی در ترکیه یک فراغتی برای مرحوم امام حاصل شد و پنج کتاب آخر فقه مثل کتاب القضا و کتاب القصاص و دیات و … را به تحریر الوسیله اضافه کردند. مرحوم امام سپس به عراق تبعید شدند، و در نجف تحریر الوسیله را منتشر کردند. در آخر تحریر الوسیله فتاوی فقه مستحدثات تدوین نمودند. این بحث جزء اولین مباحث فقه مستحدثات است.

وی افزوود: بعد از استقرار در نجف، مرحوم امام به درس های مختلف حوزوی از جمله فقه و اصول پرداختند. و ایشان بحث ولایت فقیه را در حوزه علمیه نجف بحث کردند. و این نظریه بسیار محل نزاع ها بود.ایشان معتقد بودند که در فقه باید ملاحظه حکومتی بشود. اما اکثر فقها این را قبول نداشتند.

نویسنده: رضا توکلی تولایی

نظرات شما برای ما ارزشمند است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

آخرین اخبار