دفاع پایان نامه «حکم عده در زنان فاقد رحم(عندالفریقین)»

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، یکصد و نوده و چهارمین جلسه دفاعیه پایان نامه های سطح سه مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی فقه واصول  با موضوع «حکم عده در زنان فاقد رحم(عندالفریقین)» ساعت ۱۴ دوشنبه چهاردهم تیر ماه در این مدرسه برگزار شد.


حجت الاسلام رسول حسینی، طلبه سطح سه رشته فقه واصول و تدوینگر این پایان نامه در این جلسه درموضوع پایان نامه چنین اشاره نمود: با پیشرفت های جدید علمی، امکان برداشتن رحم زنان در برخی بیماری ها و یا با انگیزه های شخصی، بوجود آمده است که پس از عمل جراحی، بیمار می تواند  به زندگی آسوده خود ادامه دهد.سوال این است که اگر رحم زنی را با عمل جراحی خارج کرده باشند و با این روش امکان تخمک گذاری زن صفر بشود، آیا در صورتی که طلاق بگیرد یا به هر دلیلی نکاح از هم پاشیده شود و زن در سن عادت ماهانه باشد، لازم است عده نگهدارد؟ یا همانند زنان یائسه و صغیره، که امکان طبیعی بارداری ندارند، عده ای بر او نیست و بدون نگهداشتن عده پس از طلاق، امکان ازدواج دارد؟

وی در پاسخ به این سوال چنین بیان نمود که این مساله اگرچه جدید است و جزء مستحدثات علم فقه به شمار می آید اما با توجه به اینکه فراگیر بودن احکام اسلامی برای تمام دوران ها است، این امکان وجود دارد که بتوان با مراجعه به آیات قرآن، روایات اهل بیت(علیهم السلام) و سخنان فقیهان بزرگ متقدم، دلیل و ملاک عده را کشف کرده و از این مسیر، آنچه را که از دلیل های موجود بدست می آوریم، تایید کرد. از نظر نگارنده این پایان نامه، با توجه به روایات و با تنقیح مناط، عده غیر وفات بر زنان فاقد رحم لازم نیست. هر چند رعایت احتیاط و نگاه داشتن عده امری مطلوب و نیکوست. 

 گفتنی است در پایان پس از مشورت اساتید داور، راهنما و مشاور این پایان نامه با اخذ نمره خوب  پذیرفته شد.

دفاع پایان نامه «حکم عده در زنان فاقد رحم(عندالفریقین)»