دویست و هشتمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه‌های سطح سه مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی فقه و اصول برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، دویست و هشتمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه‌های سطح سه مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی فقه و اصول با موضوع «جایگاه اخلاق در احکام فقهی فرزندان» ساعت 13 سه‌شنبه هفتم تیرماه در این مدرسه برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا عزتی، طلبه سطح سه رشته فقه و اصول و تدوینگر این پایان‌نامه در این جلسه نسبت به موضوع این پایان‌نامه چنین بیان نمود: یکی از مسائلی که ذهن فقها را درگیر خودش کرده است، رابطه بین فقه و اخلاق است؛ که آیا اصلاً فقه موجود با گزاره‌های اخلاقی تناسب و ارتباطی دارد یا خیر؟ یکی از دغدغه‌های خانواده‌های مذهبی این است که چرا فرزندانشان به لحاظ تقیدات دینی رشد چندانی ندارند و آن طوری که می‌خواهند نمی‌شوند؛ این پایان‌نامه تا حدودی چنین هدفی را تحقق بخشد و فرزندان به لحاظ دینی متدین و معتقد شوند احکام فقهی را از منظر اخلاقی بررسی کرده است و زوایای اخلاقی هر حکم فقهی را با استناد به آیات و روایات و حکم عقل و فطرت استخراج کرده است. بررسی ابعاد اخلاقی هر حکم فقهی بدین معناست که مصالح موجود در هر حکم فقهی ذکرمی شود، علم به وجود چنین مصالحی تا حد قابل‌توجهی خانواده‌ها را ملتزم به عمل کردن به احکام فقهی می‌کند؛ به‌عنوان نمونه وقتی زنی مصالح موجود در حکم شیر دادن به نوزاد را متوجه بشود تا جایی که امکان داشته باشد سعی می‌کند خودش به فرزندش شیر بدهد یا این بچه را به دست هرکسی نسپارد تا به او شیر بدهند زیرا او مصالح موجود در این حکم فقهی را متوجه شده است و در نقطه مقابل، مفاسد موجود در عدم رعایت این حکم فقهی را هم متوجه است ازاین‌رو خود را ملتزم به رعایت این حکم فقهی می‌بیند.
وی نسبت به ضرورت این تحقیق، این‌چنین بیان نمود: ضرورتی که نگارنده را به نوشتن این رساله ترغیب کرد اهمیت دادن به احکام فرزندان است؛ چراکه متأسفانه چندان بهایی به احکام فرزندان داده نمی‌شود؛ و با ترسیم زوایای اخلاقی هر حکم فقهی والدین مصمم می‌شوند که این حکم را در حق فرزند اجرا کنند؛ و به تعبیری بیان زوایای اخلاقی هر حکم فقهی، یک محرک و یک ضامن اجرایی خیلی خوب برای اجرای احکام فقهی است. اهدافی که نگارنده را به نوشتن رساله حاضر وا‌داشت، ارتقای سطح آگاهی و تقید مردم به احکام شرعی فرزندان و تعالی احکام الهی است.
گفتنی است در پایان پس از مشورت استاد داور، راهنما و مشاور این پایان‌نامه با اخذ نمره عالی پذیرفته شد.»

دویست و هشتمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه‌های سطح سه مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی فقه و اصول برگزار گردید