مدیر کل تبلیغات اسلامی: تک تک ما عهده دار جهاد تبیین هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین صاحبقرانی، در مراسم بزرگداشت یوم الله ۹ دی بیان کرد: حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده‌ی جامعه را در دست داشته باشند، و آنان باید تعیین کننده جریان فکری و نظام فرهنگی حاکم بر جامعه باشند.

 

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب؛ مراسم بزرگداشت یوم الله ۹ دی، با سخنرانی حجت الاسلام صاحبقرانی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد.

در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی مدرسه عالی نواب و با حضور جمعی از طلاب و اساتید مدرسه برپا گردیده بود؛ حجت الاسلام و المسلمین صاحبقرانی ضمن بازخوانی جملاتی از منشور روحانیت امام خمینیرحمة الله علیه خطاب به طلاب و روحانیون گفت: تک تک ما طلبه ها، عهده دار جهاد تبیین هستیم.

حجت الاسلام صاحبقرانی در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدا به خصوص شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، به حرکت خودجوش مردم مشهد در ۸ دی ماه سال ۸۸ اشاره و بیان کرد؛ به خاطر داریم که مردم مشهد در رواق امام خمینی جمع شدند و مرحوم آیت الله طبسی با یک سخنرانی انقلابی جریان فتنه را نقش بر آب کردند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: مسئله ابتلاء و فتنه یک سنت الهی است. در آیات ۲ و۳ سوره عنکبوت آمده است: أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ. ( ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ، ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ، ﺭﻫﺎ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰﮔﻴﺮﻧﺪ. ﺩﺭﺣﺎﻟﻲﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﻢ، ﻭ ﺑﻲﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻣﻰﺷﻨﺎﺳﺪ، ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻣﻰﺷﻨﺎﺳﺪ.)

صاحبقرانی گفت: وقتی در قرآن بررسی می‌کنید با معانی گوناگونی از فتنه مواجه می شوید؛ از جمله: ابتلاء و امتحان و یا در هم آمیختن حق و باطل و نیز آشوب و بلوا.

حجت الاسلام صاحبقرانی ضمن تبیین ریشه فتنه از دیدگاه امیرالمومنین بع این فراز از فرمایشان ایشان اشاره کرد: إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ و افزود: هر جای تاریخ که در برابر جریان حق، موضع‌گیری اتفاق افتاده است یا از هوای نفس است یا احکام بدعت گونه‌ای که در مقابل اوامر الهی ایجاد و انشا میشود.

وی با اشاره به آیه کریمه : وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ؛ ادامه داد مواد فتنه ممکن است، فرزند و یا قحطی و خشکسالی و بحران آب و نظام سلامت و… باشد.

وی همچنین معنای بصیرت را شناخت حقیقت و قدرت درک صحیح امور دانست و افزود: ما یک حقیقت داریم و یک واقعیت. ممکن است چیزی واقعیت داشته باشد اما حقیقت نداشته باشد. و بصیرت یعنی دیدن حقیقت به معنای حقیقی کلمه. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «کور کسی نیست که چشم ندارد بلکه کسی است که بصیرت ندارد.» و نیز امیرالمومنین میفرمایند: «اینکه انسان چشم نداشته باشد سهل تر و بهتر است از این که بصیرت نداشته باشد.»

صاحبقرانی با اشاره به مفهوم جنگ نرم گفت: دشمن وقتی دید جنگ سخت افزاری بر روی مردم اثر ندارد به سراغ جنگ نرم رفت. وی ادامه داد: آنچه که رفتارهای انسان را می سازد باور و ایمان است.

وی افزود: جنگ نرم، جنگ به وسیله ابزار فرهنگی است و از مهمترین ابزارهای فرهنگی که تا کنون نه برای خودمان و نه برای جامعه از آن به خوبی استفاده نکرده ایم مقوله عقلانیت و تفکر است.

حجت الاسلام صاحبقرانی این فراز از جملات امام در منشور روحانیت را قرائت کرد: «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده‌ی جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس‌العمل مناسب باشند.» وی افزود: طلاب و روحانیون باید تعیین کنند که جریان فکری جامعه به کدام سمت برود و نظام فرهنگی حاکم بر جامعه چه باشد. زمام امور در دست من و شماست و اگر امروز فرهنگ در جامعه ضعیف است مقصر ما و شما هستیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی با بیان اینکه: در حال حاضر پایین‌ترین بودجه‌ها برای حوزه فرهنگ تخصیص داده می‌شود؛ تاکید کرد: البته همین مقدار را هم مورد هجمه قرار می‌دهند و نشر اکاذیب می‌کنند.

وی دلیل هجمه ها را این موضوع دانست که؛ دشمنان می‌دانند اگر فرهنگ تقویت شود، همه مشکلات ما اعم از مشکلات اقتصادی و سیاسی رفع خواهد شد.

صاحبقرانی با بیان اینکه؛ طرح شعار نه شرقی و نه غربی از جانب امام خمینی (ره) یعنی اداره جامعه بر اساس مدل و تفکر شرق و غرب را نمیپذیریم؛ افزود: مدل اداره جامعه باید بر مبنای قرآن و عترت باشد و دلیل هجمه دشمنان به کارآمدی نظام اسلامی همین است.

وی گفت: بر مبنای آیه شریفه « إِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ يَرفَعُهُ » عمل صالح است که کلمه طیبه را بالا می‌برد، پس ما باید باور مردم را اصلاح کنیم. کار اصلی من و شما جهاد تبیین است.

صاحبقرانی افزود: ما اگر در اردوی جهادی بیل هم میزنیم نباید فراموش کنیم که این یک نقش مقدماتی برای ایفای نقش اصلی است و در اصل باید فکر مردم را بیل بزنیم. ماموریتی که الآن روی زمین مانده جهاد تبیین است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی در فراز پایانی سخنان خود ضمن بازخوانی اعترافات سعید حجاریان در دادگاه به اهمیت مسئله علوم انسانی اشاره کرد و افزود: علوم انسانی فرهنگ جامعه را می سازند و توصیه ی امام مبنی بر اینکه روحانیت باید نبض تفکر جامعه را در دست داشته باشد، لازمه اش جهاد تبیین در این عرصه است.

 

برای مشاهده تصاویر، روی آن کلیک کنید.
مدیر کل تبلیغات اسلامی: تک تک ما عهده دار جهاد تبیین هستیم.