گزارش پایان نامه حجت الاسلام کرامتی زاده

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، دویستمین جلسه دفاعیه پایان نامه های سطح سه مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی فقه و حقوق با گرايش حقوق خصوصي با موضوع «ملاك­قابليت نقل وانتقال حقوق و بررسي مصاديق آن» ساعت 13  پنج شنبه سیم آبان ماه در این مدرسه برگزار شد


حجت الاسلام مجتبي كرامتي زاده، طلبه سطح سه رشته فقه و حقوق و تدوینگر این پایان نامه در این جلسه نسبت به موضوع پایان نامه چنین بیان نمود: از گذشته  تا کنون، بحث معاملات و نقل و انتقال اموال و املاک در بین مردم و تجار بسیار مورد استفاده بوده و با توجه به آن، نیاز به تبیین احکام، قواعد و قوانین آن بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از فقهاء و حقوقدانان در صدد توضیح و تفصیل احکام و قوانین معاملات تلاش های بسیاری نموده اند. یکی از مباحث پر کاربردی که در معاملات مطرح می‌گردد بحث نقل وانتقال حقوق می‌باشد.

وی نسبت به ملاک قابلیت نقل و انتقال حقوق، چنین بیان نمود: در کنار واژه ملک، اصطلاح دیگری وجود دارد به نام حق که آن را به مرتبه ضعیف تری از مالکیت تفسیر می کنند و برخی نیز معنی آن را به سلطنت و احاطه بر امر می‌دانند.  احکام و آثاری را در شریعت و در حقوق امروزه برای آن تعریف نموده اند. در این که ماهیت حق چیست و چه تفاوتی با مالکیت دارد و انواع و اقسام و نیز احکام آن چه می باشد، به طور پراکنده در کتب و متون فقهی ما مورد بررسی قرار گرفته است؛ از جمله مباحثی که در این خصوص صورت پذیرفته، بحث قابلیت نقل و انتقال و یا بحث اسقاط حق می باشد و این که کدام حق، قابل واگذاری و انتقال به غیر و چه حقوقی غیر قابل واگذاری و انتقال هستند، بحث های مختصری در ابواب اختصاصی هر عنوان حقوقی صورت گرفته است. اما در خصوص ضابطه و معیار قابلیت نقل پذیری و واگذاری و عدم این قابلیت، بحث مفصل و مستقلی انجام نشده است. رساله حاضر در نظر دارد پس از بررسی آراء اندیشمندان فقهی و حقوقی، در زمینه حقوق قابل نقل و انتقال، به کشف ضابطه و معیاری در این خصوص بپردازد. و به این پرسش پاسخ دهد که آیا در این مورد می توان معیاری به دست آورد که به وسیله آن معیار بتوان حقوق قابل نقل و انتقال و غیر قابل نقل و انتقال را از یکدیگر تشخیص داده و در موارد مشکوک، به عنوان یک اصل به آن مراجعه نمود یا خیر؟ و اگر چنین معیاری وجود نداشت، در موارد مشکوک چه باید کرد؟ آیا در این خصوص اصلی وجود دارد یا خیر و آن اصل چیست؟

  گفتنی است در پایان پس از مشورت اساتید داور، راهنما و مشاور این پایان نامه با اخذ نمره عالی پذیرفته شد.

برای مشاهده تصاویر، روی آن کلیک کنید.
گزارش پایان نامه حجت الاسلام کرامتی زاده