چکیده:

هر فرقه و مکتبی در عرصه تبلیغ و جذب مخاطب از شیوه­ها و قالب­های مختلفی بهره می­گیرد. نمونه­های این مکاتب در تاریخ بسیار است یکی از این فرقه­ها، گروه­های تکفیری مانند: وهابیت، القاعده، طالبان، جبهة النصره و داعش هستند که بیشترین جریان سازی اجتماعی و تبلیغات را دارند. این پژوهش که به صورت کتابخانه­ای در قالب توصیفی- تحلیلی به رشته تحریر در آمده به دنبال پاسخ به این سوال است که این گروه­ها علی رغم سستی اعتقادات و عملکرد و رعب و وحشتی که در دل مردم جهان ایجاد کرده­اند با چه شیوه­ها و قالب­هایی توانسته­اند تبلیغات خود را فراگیر و عدّه زیادی را به سوی خود جذب نمایند؟ بر اساس تحقیق به عمل آمده این گروه­ها با استفاده از صدها شیوه متفاوت مانند: جهاد نکاح، تحریک عواطف، تطمیع، وعده­های پوچ و گمراه کننده، عوام فریبی، تظاهر، جنگ روانی و با پیشرفته­ترین وسایل مدرن مانند رسانه­های پر قدرت خبری و ابزارهای هنری توانسته­اند افکار و عقاید خود را به مردم جهان القاء کرده و عدّه زیادی را از اقصی نقاط عالم به سوی خود جذب نمایند.

مهمترین روش­های مقابله با فعالیت­های آنان عبارتند از: تبیین اسلام واقعی، اتخاذ موضع فعّال و تهاجمی، وحدت و تقریب مذاهب، گسترش کمّی و کیفی فعالیت­های رسانه­ای، مبارزه با فقر و بیکاری، تقویت نیروهای متخصّص در سطح بین الملل و تعریف دقیق از تروریسم و استفاده از حقوق بین الملل برای مبارزه با آنها، تقویت جبهه مقاومت، گسترش قدرت نرم شیعه در جهان، محدود کردن منابع مالی آنان و جلوگیری از نشر کتاب­های ضد شیعی.

کلیدواژه‌ها: تکفیری، شیوه جذب گروه­های تکفیری، رسانه داعش، جهاد نکاح، تطمیع، مقابله با گروه تکفیری.

پایان نامه «بررسی شیوه ها و قالب های جذب از سوی گروه های تکفیری و راه های مقابله با آن»