چکیده:
هر فرقه و مکتبی در عرصه تبلیغ و جذب مخاطب از شیوهها و قالبهای مختلفی بهره میگیرد. نمونههای این مکاتب در تاریخ بسیار است یکی از این فرقهها، گروههای تکفیری مانند: وهابیت، القاعده، طالبان، جبهة النصره و داعش هستند که بیشترین جریان سازی اجتماعی و تبلیغات را دارند. این پژوهش که به صورت کتابخانهای در قالب توصیفی- تحلیلی به رشته تحریر در آمده به دنبال پاسخ به این سوال است که این گروهها علی رغم سستی اعتقادات و عملکرد و رعب و وحشتی که در دل مردم جهان ایجاد کردهاند با چه شیوهها و قالبهایی توانستهاند تبلیغات خود را فراگیر و عدّه زیادی را به سوی خود جذب نمایند؟ بر اساس تحقیق به عمل آمده این گروهها با استفاده از صدها شیوه متفاوت مانند: جهاد نکاح، تحریک عواطف، تطمیع، وعدههای پوچ و گمراه کننده، عوام فریبی، تظاهر، جنگ روانی و با پیشرفتهترین وسایل مدرن مانند رسانههای پر قدرت خبری و ابزارهای هنری توانستهاند افکار و عقاید خود را به مردم جهان القاء کرده و عدّه زیادی را از اقصی نقاط عالم به سوی خود جذب نمایند.
مهمترین روشهای مقابله با فعالیتهای آنان عبارتند از: تبیین اسلام واقعی، اتخاذ موضع فعّال و تهاجمی، وحدت و تقریب مذاهب، گسترش کمّی و کیفی فعالیتهای رسانهای، مبارزه با فقر و بیکاری، تقویت نیروهای متخصّص در سطح بین الملل و تعریف دقیق از تروریسم و استفاده از حقوق بین الملل برای مبارزه با آنها، تقویت جبهه مقاومت، گسترش قدرت نرم شیعه در جهان، محدود کردن منابع مالی آنان و جلوگیری از نشر کتابهای ضد شیعی.
کلیدواژهها: تکفیری، شیوه جذب گروههای تکفیری، رسانه داعش، جهاد نکاح، تطمیع، مقابله با گروه تکفیری.