مصاحبه با سردبیر دوفصلنامه آموزه‌های حکمت اسلامی

به بهانه چاپ شماره اول نشریه دوفصلنامه آموزه‌های حکمت اسلامی، مصاحبه‌ای با سردبیر این نشریه ترتیب داده شد تا خوانندگان محترم، ضمن آشنایی هرچه بیشتر با نشریه، با فراز و فرودهای این کار پرزحمت آشنا شـوند. لذا از زبان سردبیر آن که همواره بر رشد این نهال علمی نظر و نظارت داشته‌اند مشخصات و روند نشریه را جویـا می‌شویم. 

هدف از تأسیس این نشریه در مدرسه علمیه عالی نواب را بفرمایید؛

ابتدا این نشریه زیر نظر قرارگاه علوم عقلیِ حوزۀ علمیۀ خراسان راه‌اندازی شد و هم اکنون هم بیشتر اعضای محترم قرارگاه علوم عقلی در هیئت تحریریۀ نشریه، عضویت دارند. قرارگاه علوم عقلی در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) درباره جایگاه علوم عقلی، برنامه‌های لازم را مطابق با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام، تنظیم می‌کند.

مدرسه علمیه عالی نواب طبق منویات مقام معظم رهبری با هدف ارتقا و توسعه علوم عقلی خصوصاً فلسفه اسلامی اقدام به تأسیس نشریۀ «آموزه‌های حکمت اسلامی» کرده تا پایگاهی باشد جهت تبادل علمی مباحث و مسائل فلسفه اسلامی.

جناب آقای دکتر وطن دوست، این نشریه در چه موضوعاتی مقاله می‌پذیرد؟

مدرسه علمیه عالی نواب | مصاحبه با سردبیر دوفصلنامه آموزه‌های حکمت اسلامی

پذیرش مقالات علمی – پژوهشی در حوزه‌های دانشی فلسفه و حکمت اسلامی است که در محورهای پژوهشی متفاوتی انجام می‌گیرد؛ موضوعاتی از قبیل:

الف. آموزه‌های مرتبط با حکمت اسلامی؛
ب. منطق قدیم و جایگاه آن در فلسفه اسلامی؛
ج. استفاده از مبانی و قواعد فلسفه اسلامی در راستای پاسخ به شبهات اعتقادی
د. پژوهش‌های فلسفی با رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای (فلسفه و علوم انسانی، فلسفه و علوم تجربی)؛
ه. کاربردی نمودن قواعد و مبانی فلسفه اسلامی در فلسفه‌های مضاف؛ 
و .بررسی تحلیلی – انتقادی مباحث فلسفۀ غرب بر اساس فلسفۀ اسلامی؛
ز. تحلیل سیر تاریخی و مراحل شکل‌گیری مباحث فلسفۀ اسلامی؛
ح. کاربردهای فلسفۀ اسلامی  در موضوعات گوناگون (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی و غیره)

آیا طلاب پایان‌نامه نویس هم می‌توانند به این نشریه مقاله ارسال کنند؟

بله؛ طلاب می‌توانند مقالات متخذ از پایان‌نامه سطح سه، همچنین رساله سطح چهار خود را به دوفصلنامه آموزه‌های حکمت ارسال کنند و در بخش توضیحات، درخواستی مبنی بر ارزیابی فوری ثبت کنند تا در اسرع وقت و به صورت ویژه این مقالات ارزیابی شده و گواهی پذیرش آن صادر شود. با هماهنگی‌های انجام شده، این گواهی جهت اخذ نمره کامل پایان‌نامه در سطح سه و رساله در سطح چهار حوزه علمیه معتبر خواهد بود.

لطفاً نسبت به شیوه ارسال مقاله و فرایند آن هم توضیح بفرمایید.

اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان فرهیخته می‌توانند جهت ارسال مقالات ارزشمند خود به سامانه نشریه به آدرس ahi.journals.hozehkh.com  مراجعه نموده و طبق شیوه نامه مندرج در راهنمای نویسندگان، مقالات خود را در سامانه ثبت نمایند تا فرایند ارزیابی و داوری اقدام شود.

بحمدالله اساتید فلسفه حوزه و دانشگاه در داوری مقالات، همکاری خوبی دارند و به صورت میانگین حداقل 30 روز هر داوری و حدود 3 ماه پذیرش اولیه به طول می‌انجامد. البته در صورتی که نویسنده محترم در شرایط ویژه‌ای متقاضی داوری سریع باشند، با هماهنگی چندین داور محترم، داوری سریع مقالات مقدور بوده و می‌توانیم پذیرش اولیه را به حداقل 1 ماه برسانیم.

با توجه به اینکه مقالات در سطح علمی پژوهشی پذیرش می‌شوند، لازم است از دقت نظر بالایی برخوردار باشند. لذا تاکنون که شماره اول با 6 مقاله و یک گزارش علمی منتشر شده است، 87 مقاله در سامانه ثبت شده که 59 مورد آن رد شده است. گفتنی است که هم اکنون مقالات شماره دوم و سوم این نشریه نیز آماده طرح در جلسه هیئت تحریریه بوده و به زودی پذیرش نهایی آن‌ها نیز انجام خواهد شد.

با توجه به اینکه فرمودید مقالات را در سطح علمی پژوهشی، پذیرش می‌کنید، پیش بینی شما نسبت به زمان اخذ مجوز علمی پژوهشی از کمیته ارزیابی نشریات حوزه علمیه خراسان چیست؟

همان طور که مطلع هستید، هر نشریه‌ای در ابتدای تأسیس فاقد رتبه بوده و یا به تعبیری رتبۀ علمی – تخصصی دارد. فرایند اخذ مجوز علمی – پژوهشی بسیار دقیق و طولانی است. معمولاً پس از چاپ سه شماره، می‌توان درخواست اخذ مجوز ارتقا از شورای اعطا، کمیته ارزیابی نمود. لذا ما در تلاش هستیم این سه شماره را با دقت ویژه در سطح علمی پژوهشی ارزیابی کرده و چاپ نماییم. از همین رو سطح داوری همۀ مقالاتی که برای داوران توانمند و متخصص ارسال می‌گردد در حد علمی – پژوهشی می‌باشد.

آیا پس از اخذ مجوز علمی پژوهشی، به مقالات شماره‌های قبلی، امتیاز علمی پژوهشی تعلق می‌گیرد؟

بله؛ طبق استعلامی که از شورای اعطا داشتیم، پس از اخذ مجوز، به مقالات پیشین، گواهی علمی – پژوهشی اعطا خواهد شد. البته هم اکنون به مقالاتی که در فرایند داوری مورد پذیرش قرار گرفته‌اند، حق‌الزحمۀ تألیف تعلق می‌گیرد.

مصاحبه با سردبیر دوفصلنامه آموزه‌های حکمت اسلامی