انتشار اولین جلد از کتاب «رهیافت­‌های ادبیات عربی»

به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب، اولین جلد از کتاب «رهیافت‌های ادبیات عربی» منتشر شد. این اثر که گامی ارزشمند در جهت تبیین و بررسی موضوعات مهم و چالش‌برانگیز در حوزه زبان و ادبیات عرب به شمار می‌رود، حاوی نشست‌هایی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه است که هر کدام به نوبه خود به واکاوی یکی از ابعاد این موضوعات می‌پردازند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «نظریه ادبی نسبت به نظریه‌های علمی، خیلی متفاوت و پیچیده است؛ چراکه در نظریه ادبی با معقولات، سر و کار دارید نه با محسوسات. نظریه پردازی کردن در مورد مسائل زبان و مسائل ادبی، به مراتب مشکل تر از نظریه پردازی در علوم پایه و تجربی و حتی ریاضیات است؛ چرا که شما با یک سری معقولات و مفاهیمی سر و کار دارید که اینها به راحتی تحت تجربه در نمی آیند … .» ص:89

تنوع و عمق مباحث مطرح شده در این کتاب، آن را به منبعی غنی برای طلاب و پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات عرب تبدیل کرده است.

کتاب شامل نشست­‌هایی در موضوعات زیر می‌­باشد:

  • نشست علمی «بررسی روش تشخیص معانی حروف جر» با ارائه حجت‌الاسلام سجاد دیداری.

ایشان در این نشست به بررسی عدم نیابت حروف جر از یکدیگر و شواهد قرآنی آن پرداخته و در ادامه دو ملاک و ضابطه برای تشخیص معانی حروف بیان می­‌کنند.

  • نشست علمی «اصول و مبانی تصحیح نسخ خطی و تطبیق ‌آن در نهج البلاغه» با ارائه حجت‌الاسلام شیخ قیس بهجت العطار.

ایشان در این نشست به لوازم تحقیق، ویژگی­های نسخه نفیس، نکات کاربردی بررسی نسخ و تطبیق آن بر خطبه شقشقیه نهج البلاغه پرداخته­‌اند.

  • مناظره تخصصی «مبانی ابن‌هشام و تاثیر آن بر تحریف قرآن»؛ با ارائه حجت‌الاسلام سجاد دیداری و حجت‌الاسلام مقدس‌‌نیان و با نظارت علمی حجت‌الاسلام مهدی رضایی.

در این نشست اشکالاتی در رابطه با نیابت حروف جر از یکدیگر توسط حجت الاسلام دیداری بیان شد و حجت الاسلام مقدس­نیان به پاسخ این اشکالات پرداختند. در نهایت با توضیحات استاد رضایی جمع­‌بندی مطالب با استناد به کتب و قواعد ادبی صورت گرفت.

  • نشست علمی «نظریه‌های ادبی و تأثیر آن در شکل‌گیری مکاتب ادبی» با ارائه دکتر علی نوروزی و دکتر حمید عباس‌زاده.

در این نشست به موضوعاتی همچون: پیچیدگی نظریۀ ادبی نسبت به دیگر نظریه‌ها، مقایسۀ نظریه‌های ادبی غربی و عربی، میان‌رشته‌ای بودن نظریه ادبی، وارونگی و نظریه‌زدگی، فایده نظریه، واکاوی عناصر مؤثر در ادبیات، نسبت نظریۀ ادبی با نقد ادبی و … پرداخته شد.

مخاطبان این کتاب:

  • طلاب و پژوهشگران حوزه ادبیات عرب
  • علاقه‌مندان به مباحث ادبی
  • اساتید و دانشجویان ادبیات عرب

ویژگی‌های برجسته این کتاب:

  • بررسی دقیق و عمق بخشی به برخی موضوعات ادبی
  • ارائه مقالات توسط اساتید برجسته، صاحب‌نظر و دارای تخصص حوزه و دانشگاه
  • مناسب برای مباحثه و گفتگو در محافل علمی و آموزشی

این کتاب را می‌توانید از اینجا تهیه نمایید.

انتشار اولین جلد از کتاب «رهیافت­‌های ادبیات عربی»