به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب، اولین جلد از کتاب «رهیافت‌های فلسفی کلامی» منتشر شد. این اثر که گامی ارزشمند در جهت تبیین و بررسی برخی موضوعات مهم و چالش‌برانگیز در حوزه فلسفه و کلام اسلامی به شمار می‌رود، حاوی نشست‌هایی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه است که هر کدام به نوبه خود به بررسی و واکاوی یکی از ابعاد این موضوعات می‌پردازند. کتاب «رهیافت‌های فلسفی کلامی، ماحصل سلسله جلسات علمی تخصصی است که با همین عنوان در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«اگر چیزی در باب طب از امام صادق (ع) به سند صحیح به ما رسیده باشد، آیا دینی است؟ از جهت صرف طب بودن، خیر. اگر امام صادق (ع) فرموده، به این جهت است که حضرت خواسته تفضل کند. روی چشم می‌گذاریم و استفاده می‌کنیم، اگر کشف کنیم که این دارو برای هر نوع بیماری این‌چنینی، خوب است، استفاده می‌کنیم؛ اما نه این که شأن امام صادق (ع) این است که بما هو امام تشریع، خواسته به ما طب را بگوید.» ص:72

کتاب شامل نشست‌­هایی در موضوعات زیر می‌­باشد:

  • کرسی علمی ترویجی ابتکارات علمی و عملی علامه مصباح (ره) در تولید علوم انسانی اسلامی
    دکتر احمد حسین شریفی این بحث را ارائه نمودند. سپس دکتر سید محسن دعائی به نقد آن پرداخته و نکاتی را پیرامون دین و مدیریت جامعه، لوازم نقد اندیشه غرب، انقلاب فرهنگی بیان نمودند. پس از ایشان دکتر سید علی طالقانی نیز در ضمن نقد، نکاتی را پیرامون نظریه تلفیق و تکمیل در علوم انسانی و توضیحی بودن قید اسلامی برای علوم انسانی بیان نمودند.
  • نشست علمی قلمروی دین از منظر علامه مصباح یزدی (ره)
    حجت الاسلام و المسلمین صفدر الهی راد در این نشست علمی به تبیین قلمروی دین از منظر علامه مصباح یزدی (ره) در قالب سرفصل‌های: مفهوم شناسی قلمروی دین، نظام فکری علامه، ابتکار عمل علامه و طرح بحث جهات علوم، معیار دینی بودن علوم و… پرداختند.
  • نشست علمی تبیین و تبارشناسی اعجاز بیانی قرآن
    در این نشست علمی که توسط حجت الاسلام مهدی رضایی ارائه شد، موضوعاتی نظیر تبارشناسی اعجاز، امکانات و ظرفیت‌های زبانی، اعجاز قرآن و تحدی آن، تعارض آیات، سیر تحدی قرآن و… بیان و بررسی شد.
  • مناظره نقد منطق ارسطویی
    در این جلسه مناظره که با نظارت علمی دکتر علیرضا کهنسال برگزار شد، حجت الاسلام مهدی میری به ارائه بحث پرداخته و حجت الاسلام علی بهرام ‌پور آن را نقد نمودند.

مخاطبان این کتاب:

طلاب و پژوهشگران حوزه فلسفه و کلام
علاقه‌مندان به مباحث فلسفی و کلامی
اساتید و دانشجویان فلسفه و کلام

ویژگی‌های برجسته این کتاب:

تنوع و عمق مباحث مقالات این کتاب، که طیف وسیعی از موضوعات فلسفی و کلامی را پوشش می‌دهند و به طور عمیق به بررسی آن‌ها می‌پردازند.
مقالات این کتاب توسط اساتید برجسته دانشگاه و حوزه علمیه قم و خراسان ارائه شده‌اند که در این حوزه صاحب‌نظر و دارای تخصص هستند.
مقالات این کتاب به گونه‌ای نوشته شده‌اند که می‌توانند مبنای مباحثه و گفتگو در جلسات علمی و آموزشی قرار بگیرند.

این کتاب را می‌توانید از اینجا تهیه نمایید.

انتشار اولین جلد از کتاب «رهیافت­‌های فلسفی کلامی»