به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، آزمون پایانی نیمسال دوم طرح ورثةالانبیاء به همت معاونت فرهنگی این مدرسه برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین اسفندیاری، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب در ابتدای این جلسه با تشکر از شرکتکنندگان و برگزارکنندگان، بر اهمیت حیاتی داشتن “مبنا” در حرکت زندگی و بهویژه در مسیر عالمانه و با بصیرت تاکید کرد و حرکت بدون مبنا، هدف و استاد را بینتیجه و گمراه کننده دانست.
مدیر مدرسه علمیه عالی نواب با اشاره به اشعاری از حافظ و همچنین کلام مرحوم امام خمینی، مسیر زندگی و طلبگی را نیازمند راهنما و مبنایی مستحکم معرفی کرد. وی مصادیق این مبنا و راهنما را پیامبر عظیمالشأن، ائمه اطهار و در عصر حاضر، جانشینان صالح آنها، بهویژه حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری دانست و بر لزوم تکیه بر مبانی فکری ایشان تاکید ورزید.
بخش مهمی از سخنان حجت الاسلام اسفندیاری به پیام اخیر مقام معظم رهبری خطاب به حوزه علمیه اختصاص داشت که برخی آن را “منشور روحانیت” جدید تعبیر میکنند. سخنران این پیام را برای آینده حوزه بسیار مهم خواند و تاکید کرد که حوزه علمیه، بهویژه حوزهای که مدعی انقلابی و پیشرو بودن است (مانند حوزه علمیه خراسان)، باید این پیام را عمیقاً تحلیل کند.
بر اساس این پیام، رسیدن به جایگاه “حوزه پیشرو و سرآمد” نیازمند توجه به دو عنصر اصلی است:
- مراکز علمی: تقویت و فعالیت مؤثر مراکز علمی به عنوان اساس کار، نه صرفاً تلاشهای فردی.
- نیروی مهذب و کارآمد: تربیت و وجود نیروهایی که هم از نظر اخلاقی مهذب باشند و هم از نظر علمی و تشکیلاتی کارآمد.
مدیر مدرسه علمیه عالی نواب تصریح کرد که تحقق این پیام و دستیابی به اهداف آن ممکن است نیازمند تغییرات جدی در برخی رویهها و فعالیتهای کنونی حوزه باشد؛ برخی اقدامات باید متوقف شده، برخی نوآوریها صورت گیرد و موارد جدیدی اضافه شوند. این تحول تنها با داشتن “خوانش و مبنای مشترک” و رسیدن به “راهکارهای مشترک” در بین همه طلاب و مسئولان حوزه محقق خواهد شد.
در پایان نیز خطاب به طلاب از آنها خواست که با توجه به پیام رهبری، از مسئولان فرهنگی حوزه، مطالبهگرانه پیگیر تحلیل عمیق این پیام و مشخص شدن راهکارهای عملی اجرای آن باشند. وی تاکید کرد که باید از اساتید و متخصصان برای بازخوانی و فهم دقیق پیام استفاده شود تا حوزه بتواند به عنوان یک نهاد پیشرو و جهانی، الگویی مشخص و متفاوت از سایر مراکز ارائه دهد.