چکیده:
نوشته حاضر، در تبیین چگونگی و کیفیت رابطه جهاد با نفس و هدایت تشریعی الهی میباشد. گرچه تاکنون در تحقیقات علمی، مطالبی پیرامون هر دو طرف مسأله(هدایت تشریعی و جهاد با نفس) مطرح شده است اما هنوز رابطه آن دو با یکدیگر، تبیین نشده است. این مسأله از مهمترین مسائل معارف اسلامی است زیرا سعادت انسان در گرو بهرهوری از هدایت تشریعی الهی و انجام اعمال صالح و جهاد با نفس میباشد. هدایت تشریعی الهی، نسبت به جهاد با نفس، اقتضائیت دارد بدلیل اینکه تحقق جهاد با نفس متوقف بر این است که دو کانون وجودی انسان(عقل و دل) با یکدیگر همسو و هماهنگ شود زیرا زمانی انسان عملی را انجام میدهد که این همسویی ایجاد شده باشد، اما اینکه گاهی انسان عملی را انجام میدهد که به مضر بودن آن علم دارد بدان خاطر است که دل او همسوی با علمش نشده است. تحقق این همسویی در خودسازی و جهاد با نفس، توسط هدایت تشریعی الهی انجام میپذیرد، بنابراین این هدایت تشریعی است که انسان را به عبودیت و جهاد با نفس ترغیب میکند. در ادبیات دینی، به این هماهنگی و همسویی ایمان گفته میشود؛ واژه ایمان زمانی استعمال میشود که انسان به حقیقتی باور داشته باشد و دل او نیز به آن گرایش پیدا کرده باشد. از طرفی دیگر نیز باید گفت که جهاد با نفس نیز خود، اقتضای ازدیاد هدایت الهی را دارد زیرا خودسازی، سبب تصفیه قلب و پاکی جان آدمی میشود و در اینجا است که قابلیت بیشتری در دریافت معارف الهی را پیدا میکند؛ علوم الهی از جنس نور هستند و در قلبی فرود میآیند که از جنس خود باشد، نه جایی که ظلمت آن را فراگرفته باشد و این جهاد با نفس است که سبب طهارت و پاکی ذات انسان میشود. بنابراین رابطه هدایت تشریعی با جهاد با نفس یک رابطه دیالکتیکی و دو سویه است به صورتی که هر کدام از آن دو در دیگری اثر میکند؛ نگارنده با روش توصیفی_تحلیلی به تبیین مسأله تحقیق پرداخته و در نهایت به دو نتیجه مهم دست یافته است:
- هدایت تشریعی مقتضی تحقق جهاد با نفس است
- جهاد با نفس مقتضی ازدیاد هدایت الهی است.
کلیدواژهها: هدایت تشریعی، جهاد با نفس، اقتضائیت، ایمان، مراتب هدایت، مراتب جهاد با نفس.